Pivní.info - Logo


Váš průvodce na cestě za dobrým pivem

"Vyrobené přírodně řádně kvašené živé pivo PERMON se nepasteruje ani nefiltruje. Není proto ochuzeno o bílkoviny, vitamíny a třísloviny. Obsah kvasinek a ostatních přírodních produktů dává našemu pivu PERMON osobitý charakter a dělá jej užitečným a zdravým nápojem."...Permon 2008

mapka Hlavní město Praha Jihočeský kraj Jihomoravský kraj Karlovarský kraj Královehradecký kraj Liberecký kraj Moravskoslezský kraj Olomoucký kraj Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj Ústecký kraj Vysočina Zlínský kraj








ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam ico ambiente


Na návštěvě u Bernarda

Jak to vlastně v tom pivovaru dělají


verze pro tisk

Na návštěvě u Bernarda

Na návštěvě u Bernarda[p216]

S odcházejícími teplými dny, kdy se dají přírodní a restaurační krásy objevovat pěšmo či kolmo, vznikl nápad vyrazit si někam dál, v teple vláčku, někam, kde se vyrábí výborné pivo a kde nám řeknou, jak to dělají. A tak jsme v pátek 26. října 2007 vyrazili do Humpolce.

Zajímavé ovšem bylo už samotné domlouvání exkurze. Vzhledem k tomu, že jsme nebyli jediní, kdo měl v tento den zájem o prohlídku a že se nám naše skupina postupně rozrůstala, jsem se ještě den před dozvěděl, že se nám termín posouvá. I když vše vypadalo chaoticky, panímáma z pivovaru Bernard odpovědná za organizaci prohlídek nakonec projevila velikou míru ochoty tím, že nám nabídla termín ve 14:30, což už je dávno „po zavíračce“ (normálně probíhají prohlídky do 13 hod.). S posunem termínu se ovšem zrodil další nápad a to navštívit cestou z Brna ještě pivovar Rebel v Havlíčkově Brodě. Tam nás ale přijmout nemohli, neboť se všichni v ten den nacházeli na školení. A tak zůstalo pouze u nápadu využít přestupové pauzy v Havlíčkově Brodě k návštěvě místní pivovarské restaurace.

Havlíčkobrodské zastavení
Havlíčkobrodské zastavení

Havlíčkobrodské zastavení: Na pozadí šestikohoutové pípy vidíme dva kvasnicové Rebely, informační ceduli, samoobslužné pípy, vstup do hostince, beerborce s tuplákem a jeho tuplák kvasnicového ležáku.

Když se s půlhodinovým zpožděním první část naší výpravy setkala na nádraží s druhou přijedší z Jihlavy, slunce bylo utopeno v hustých mracích a naše tváře bičoval ostrý studený vítr. Proto jsme se svižným krokem přesunuli nejkratší cestou přímo k již zmíněnému pivovarskému hostinci, nacházejícímu se na Dobrovského ulici. Ten, právě otevřený, si nás okamžitě podmanil svým útulným interiérem, jakož i velmi příznivými cenami, výbornou kuchyní a v neposlední řadě i vynikající kvasnicovou dvanáctkou. Pivečko bylo pitelné až běda (došlo dokonce i na tuplák) a sedělo by se tam dobře hezkých pár minut, ale protože cíl jsme měli v ten den jiný, dojedli jsme, dopili a opět svižným krokem se vydali na vlak do Humpolce. No, do Rebela se musíme určitě ještě vrátit. Třeba na jaře…

V Humpolci jsme byli přesně podle jízdního řádu a volný čas před exkurzí využili k uctění památky – hádejte koho…? ;)

Bez komentáře
Bez komentáře

Posléze se k nám přidala třetí, poslední část naší výpravy a už jsme stáli před pivovarem, který se nachází hned nad Horním náměstím. Pro zaplacení exkurze jsme byli odkázáni do firemní prodejny za rohem, kde je k dostání kompletní sortiment výrobků a kde bylo zakoupeno i nějaké to sklo na památku. My, co občas koupíme sklo v nějakém minipivovaru jsme byli z ceny 35 Kč úplně u vytržení! Ostatně stejná cena byla i pivovarském hostinci Rebel. Platících (dospělých) nás bylo devět. Minimální počet osob deset. Takže jsme si jednoho fiktivního „Hliníka“ museli doplatit.

Ve sjednaný čas si nás u brány vyzvedl pan Pípal a vedl nás rovnou tam, kde srdce pivovaru jest. Na varnu. Zde začal poutavě a zasvěceně hovořit nejen o technologii výroby, ale i o historii a současnosti pivovaru. Zdůraznil zejména kritické období minulého režimu, kdy byl pivovar uzavřen a snahu pánů Bernarda a Vávry, kteří ho přivedli na začátku devadesátých let opět k životu.

Na varně
Na varně

Že se Bernard nehodlá spokojit se současným ročním výstavem cca 140 000 hl, nás přesvědčila návštěva nového „nerezového“ ležáckého sklepa postaveného nad zemí, kde je v současnosti umístěno deset ležáckých tanků, a ponechána prostorová rezerva na zabudování dalších.

Nový ležácký sklep
Nový ležácký sklep

Může si myslet každý co chce, ale připadá mi, že těmto novým prostorům jaksi chybí kouzlo. A tak jsem uvítal přesun do „starého“ ležáckého sklepa. No a za ním na nás čekaly … ano správně CKT. Zatím pouze dva, ale prostory jsou připraveny na zabudování dalších. Prý v nich kvasí pouze desítka. Na klasickou spilku nás exkurze nezavedla.

Ležácké tanky ve starém sklepě
Ležácké tanky ve starém sklepě

Poté jsme ztratili pár slov u filtrace a také mikrofiltrace, kterou, jak známo, pivovar využívá namísto pasterizace a zahlédli i zařízení HGB … Podívali jsme se do stáčírny lahví a sudů, abychom se následně odebrali do degustační místnosti, která atmosférou trochu připomínala moravský vinný sklípek. Náš pan průvodce se dal hned do čepování výtečné a řádně ošetřené (možná to bylo také tím, že před námi zde obsluhovali skupinu 25 českých hospodských) nefiltrované dvanáctky. Nic naplat, v pivovaru chutná vždy nejlépe.

Pan Pípal a jeho pípa
Pan Pípal a jeho pípa

Pro zájemce bylo přineseno i nealkoholické pivo. Jak chutnalo nevím. Když jsem dostal třetí sklenici dvanáctky, začal jsem mít pocit (a částečně i přání), že ochutnávka bude nekonečná. Bohužel (nebo naštěstí) ji ukončilo zjištění, že do plánovaného odjezdu vlaku zbývá 20 minut.

Rozloučili jsme se tedy a opět svižným krokem vydali na nádraží. No a celou akci jsme symbolicky zakončili v havlíčkobrodské nádražní restauraci tak, jak začala - rebelskou dvanáctkou.

Nad děním v pivovaru bdí Zl(Sv)atý Bernard
Nad děním v pivovaru bdí Zl(Sv)atý Bernard

Co říci závěrem? Akci hodnotím jako velmi vydařenou. Je vidět, že se pivovaru Bernard daří a že prochází prudkým rozvojem. Jeho návštěvu mohu určitě doporučit. Vřelý dík patří našemu sympatickému průvodci, panu Pípalovi, který nám věnoval hodně času a ochotně odpovídal na všechny naše dotazy.


Hodnocení

Hodnocení: 4.5 hvězdiček/ Hodnoceno: 2x


[Libor Kapička] [Zobrazeno 773x] [11. listopad 2007]
[Exkurze] [comments: 11] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]
Jaggni To! Linkuj.cz! Jaggni To!

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:
www:

Komentáře

1

sběratel

čtvrtek, 3. duben 2008
11:49

Chci podotknout,že zmínka o zavření pivovaru v období starého režimu je nesmysl.Pivovar Humpolec vařil až do roku 1991 bez problémů a rozhodně ve starém režimu nebyl zavřený.To až těsně před privatizací byly nějaké problémy,privatizace byla na podzim 1991,takže dva roky po revoluci...


posted by: sběratel [Odpovědět]

Jpl

sobota, 8. prosinec 2007
13:41

Pozor, ze 17° dělají 8,5° a 11°, nikoli 10° a 12°.
Navíc ze sladu vyžímají úplně všechno.Ještě k tomu ředění. Kdyš ředíš pivo, musíš přidat bublinky, tedy děláš sodovku (brrr). Navíc třeba 12° není jenom hustší 10°. Je to jiný nápoj. (Takoví velcí ředitelé nebo řediči(?) proto ještě přimíchají příchuťě - hořčiny). Podobně jako Harley Davidson není jenom jinak obarvený silnější moped ;o).


posted by: Jpl [Odpovědět]

Dwarf

pátek, 16. listopad 2007
20:12

Dwarf

CKT v Bernardu jsou používány jako spilka, pivo dále prochází standardní cestou... HGB se užívá pouze k vyrovnání stupňovitosti na stejnou úroveň (max. o desetiny %), jinak Bernard vaří každou stupňovitost zvlášť (je třeba odlišit např. od výroby Staropramenu, kdy se ze 17° dělá desítka)


ICQ: 131508397

posted by: Dwarf [Odpovědět]

pavel hrabina

pátek, 16. listopad 2007
08:57

není řeč o ředění mladiny, ale hotového piva


posted by: pavel hrabina [Odpovědět]

Slávista

pátek, 16. listopad 2007
07:14

Slávista

Na chuti ředění poznat být nemusí, toť pravda. Ale tak nějak instinktivně mi to jde proti srsti. Pivovary zlevní (pardon, zefektivní) výrobu, a pak vesele zdraží... Podivné.


posted by: Slávista [Odpovědět]

Petr

čtvrtek, 15. listopad 2007
16:47

Pro CBM : Pivo vařím a docela i lidem chutná ale neředil jsem nikdy. I přesto že je to "normální". Já s tím mám nějak problém. Pokud se zrovna "netrefím" beru to tak jak to je. Tím už ale vážně končím.


posted by: Petr [Odpovědět]

CzechBeerMan

středa, 14. listopad 2007
20:24

CzechBeerMan

Pro Petra : Petře, ředit pivo tímto způsobem ale není žádný hřích a nic proti zákonu čistoty ani nic
proti stavovské cti !!! To je běžný postup . Když uvaříš pivo a nevíš co je to za stupeň , dáš sacharometr do mladinky a pokud je to třeba 15
a ty chceš 13 tak to vlažnou převařenou vodou
můžeš naředit . To není nic proti dobrým mravům.


Petr

středa, 14. listopad 2007
18:25

to Njorloj. Máš možná pravdu ale víš co je nejhorší a na co jednou česká tradice dojede? Oni většinu konzumentů pomalu převálcují europivy a to tím způsobem že začnou ředit málo a postupně budou přidávat. Za pár měsíců o stupeň nebo dva, za čas znovu atd. Takto to obyčejný konzument nepozná. Dnes není problém vyrobit 20% pivo i více a pak ředit na výčepní, ležák a ještě zůstane trocha speciálu. Z jedné várky!!Za stejných energo nároků. A o tom to je, jak praví klasik. Pamatuj, prachy převálcují všechno. I poctivé pivo. Ale díky za věcnou diskusi, něco o tom víš. Je nás ale málo a v tom je potíž. Češi nejsou pivní národ. Za tím stojím. Polemizovat by se dalo donekonečna, tak to ukončeme a ať každý pije co uzná za vhodné.


posted by: Petr [Odpovědět]

Petr

úterý, 13. listopad 2007
18:24

Tak jste mě za názor zcela přejeli ale každý ho snad může říci. Před časem proběhla na jiném serveru podobná diskuse jen o jiném pivovaru, výsledek byl jednoznačně proti ředění. Samozřejmě se to těžko poznává ale chtěl jsem tím vyjádřit nesouhlas s tímto šizením. Jinak pivo z CKT poznám, myslím že to není zase taková věda. Bernarda z nedávné doby si také pamatuji a připadal mi hutnější a chlebnatější než dnes. Jo a pivo z dřevěného sudu jsem táké pil, kupodivu v Prazdroji před lety a bylo také jiné ale zcela jistě lepší než PU dnes. Nicméně souhlasím, že "pokrok" se zastavit nedá ale stále je ještě možnost si vybrat. A to je dobře ne ? Zatím. Tak diky za oponenturu.


posted by: Petr [Odpovědět]

Njorloj

pondělí, 12. listopad 2007
15:49

Njorloj

Hodnoťme pivo primárně podle toho jak chutná, podobné výkřiky do tmy jsou zbytečné, spousta malých a středních využívá CKT a HGB až by to konzument poznal. Oni nejsou tím prvotním zlem - zlem se stávají, když je někdo začne zneužívat a ždímat z nich pouze a jenom prachy. Vadí Vám, že pivo už není v dřevěných sudech, jako kdysi a proto ho nepijete?


posted by: Njorloj [Odpovědět]

Petr

neděle, 11. listopad 2007
16:22

CKT, HGB - to bude pivo Bernard brzy asi vypadat! Znáte to "kdo chce víc - nemá nic" Tak další masovka. Díky už nechci !


posted by: Petr [Odpovědět]