Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Konec Medvěda ve Vrchlabí? Možná

Reportáže z minipivovárků


verze pro tisk

Konec Medvěda ve Vrchlabí? Možná

Konec Medvěda ve Vrchlabí? Možná [p202]

Když zde nedávno Weetek upozornil na to, že by měl být minipivovar ve Vrchlabí uzavřen, nechtěl jsem tomu zpočátku ani příliš věřit a tak trochu jsem doufal, že se mýlí. Žel brzy se ukázalo, že je to pravda a že dny místního piva jsou již vážně sečteny. A protože jsem ve Vrchlabí nikdy nebyl, dlouho jsem neváhal a v nejbližším možném termínu se vydal za posledním Krkonošským medvědem přímo ke zdroji.

Jsem na místě
Jsem na místě

Cestu do Vrchlabí jsem si plánoval již od 21. února, ale jak už to tak bývá, pracovní povinnosti (a zčásti i dozvuk chřipkové epidemie) udělaly své. Oním nejbližším možným termínem byl nakonec až 1. březen.

Většinou nikam předem nevolám – jezdím tzv. na blind – a ani dnešek nebyl výjimkou. Sice mě pak ve vlaku přepadaly obavy z toho, že by mohli mít v pivovaru zavřeno a já tak pojedu 167 km zbytečně, ale stačilo pár minut jízdy a obavy byly rázem pryč. Když už nic, tak bych se podíval do starého vrchlabského pivovaru nebo do nějakého jiného zaniklého po cestě, případně bych to okořenil nějakou anabází po hospůdkách s dobrým pivem. Určitě bych se nějak zabavil, o tom jsem neměl pochyb.

Pivovarská bašta v zimě
Pivovarská bašta v zimě

Téměř 3,5 hodiny jízdy a jsem ve Vrchlabí. Od nádraží k pivovaru jsou to cca 3 km, ale to mi nevadí, neb pěšky chodím velmi rád.

Po 30 minutách chůze zpestřené pouze návštěvou místního supermarketu Plus, jehož omrknutí jsem z pivního hlediska neodolal a kde jsem nakoupil dvě trutnovské 12ky na domácí ochutnávku, jsem na místě a mám štěstí v neštěstí, neb pivovar je otevřen a vlastní pivo stále na čepu.

Vývěsní štít
Vývěsní štít

Protože je to zřejmě naposledy, co mohu ochutnat točeného Medvěda, jsem odhodlán vyzkoušet všechny druhy, co tu dneska mají. „Malé“ zde ale netočí, musím se tedy spokojit se čtyřkami. Ta decka už zas takovým rozdílem není, tak snad to zvládnu, říkám si, a začínám kvasnicovou 12kou (40,-).

Už na první pohled je zřejmé, že budu zklamán. Lavinový efekt totiž prozrazuje, že dostávám poslední či předposlední pivo ze sudu. No jo, co se dá dělat. Lepší něco než nic. Sice tak budu mít na tento druh piva špatné vzpomínky, neb v pitelné podobě jsem ho ještě nikdy neměl, ale snad si to vynahradím něčím jiným.

Pohlednice
Pohlednice

Čtyři deci „kvasnic“ ve mně a já přemýšlím nad tím, co teď. Že by „Veselé pivo“ (0,5 l za 45,-)? To jsem ještě nikdy neměl, tak vlastně ani nevím, co od toho očekávat, ale prvních pár loků mě přesvědčilo o tom, že je to špičkové pivo. Vlastně bylo. Bude jej vážně škoda.

Mezitím se u vedlejšího stolu – jednoho ze tří obsazených – jeden z číšníků baví s očividně stálým hostem o tom, co že se to s pivovarem děje a co s ním bude dál. Poslouchat cizí rozhovory se nesluší, ale v tomto případě jdou veškeré morální zábrany stranou a já naslouchám, seč můžu.

Výzdoba restaurace
Výzdoba restaurace

Z jejich rozhovoru jsem vyjistil, že se pan Zeman rozvádí a protože by neměl dostatek peněz na vyplacení manželky, musí pivovar prodat... Protože se chci dozvědět ještě něco dalšího, pro třetí pivo – tentokrát medové (0,4 l za 40,-) a opět výborné (kupodivu ne tak sladké jako to od Jelínka ze Sentic, tudíž mnohem pitelnější) – si jdu raději přímo k pípě:

Výčep v Pivovarské baště
Výčep v Pivovarské baště

Dneska máme pivo naposledy, od zítřka do pátku bude zavřeno a co bude dál, to nikdo netuší. Zítra to tady přebírají noví majitelé – nějací tři společníci z Hradce Králové – a chtěli by výrobu piva zachovat, ale jak to nakonec dopadne, těžko říci. Každopádně pokud se tady bude vařit pivo, bude to chtít nového sládka. Pan Zeman tady totiž úplně končí a bude se věnovat pouze své „konírně“ a bowlingu...

Víc jsem toho z číšníků nedostal. Poděkoval jsem za cenné informace, udělal ještě pár fotek a vydal se na „recepci“ (rozuměj obchůdek s pivem a suvenýry). Pivo za 10, půllitry za 30 nebo 50 korun. Váhal by jen hlupák, navíc když to nabízí taková sympaťačka... :-)

Suvenýry
Suvenýry

Jak si tak nakupuji nějaké to památeční pivo (do archivu a také na pozdější ochutnávku) a skleničky do sbírky a na výměnu, proběhne kolem mě samotný pan Zeman. Toho musím využít, říkám si, a přemýšlím nad tím, jak ho taktně požádat o exkurzi. Je mi jasné, že toho má teď až nad hlavu, ale snad by si chviličku našel.

Lahvoví medvědi
Lahvoví medvědi

Zatímco čekám, až se pan Zeman zase objeví, dávám ještě třešničku na závěr – třešňové pivo (0,4 l za 40,-). Lavinový efekt však opět nevěstí nic dobrého: konec sudu se očividně blíží a chuť piva tomu také, bohužel, odpovídá.

Krkonošský medvěd
Krkonošský medvěd

Pan Zeman stále nikde, odvážím se tedy do zakázaných prostor, kde se předtím ztratil, a zkouším jej požádat o kratičkou exkurzi. Bohužel na mě nemá čas, ale že by prý mohla Lucka... A za chvilku už si to s velmi usměvavou a také sympatickou Romkou kráčím po schodech do sklepa.

Varna
Varna

Nejsem sice žádný Němčour a prohlídku mám zdarma, ale i tak se mi dostává slušného zacházení. Lucka je zapálená pro věc a ukazuje mi pivovar v celé své kráse. Ale bez toho piva to tady jaksi není ono, takže po nezbytném zdokumentování mizíme zpátky nahoru do restaurace. Zde mi je dovoleno nahlédnout ještě do obou varných nádob a nakonec mi ještě ukázala stáčírnu, resp. ruční stáčečku lahví, kde Lucka tráví (dnes už možná trávívala) většinu své pracovní doby.

Stáčečka lahví
Stáčečka lahví

Následuje rozloučení s ní a slečnou ze stánku, která je zde dneska také naposledy, neb noví majitelé zachování zdejšího prodeje suvenýrů prozatím neplánují. Poslední sbohem vrchlabskému minipivovaru, odchod na vlak a cesta zpět ku Praze.

Nashledanou
Nashledanou

Mám-li můj dnešní výlet nějak shrnout, tak myslím, že dopadl na výbornou. Viděl jsem pivovárek, jehož zařízení bude možná brzy rozebráno a prodáno někam jinam, pokecal s příjemnými lidmi a hlavně ochutnal pivo přímo u zdroje, což těší asi nejvíc. Co na tom, že jsem měl smůlu na dva ze čtyř degustovaných druhů. Zamrzí to, ale ne zas až tak moc. Nakoupil jsem si totiž ještě pár lahvinek do zásoby, s kterými pár dní ještě vydržím a jejichž obsah snad bude lepší než ona poslední piva ze sudu. Doufejme.

Takže Krkonošský medvěde, přeji ti brzké zmrtvýchvstání a hlavně šikovného sládka, který by dokázal navázat na práci započatou panem Zemanem. Dej Bůh štěstí.


Tyto a další fotografie nafocené v poslední den točeného "starého" Krkonošského medvěda naleznete ve fotogalerii.



[Marek Kamlar] [Zobrazeno 12349x] [3. březen 2009]
[Minipivovary] [comments: 26] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

Roman Holoubek

neděle, 8. březen 2009
09:33

Roman Holoubek

Pokud mi něco nechutná řeknu to obsluze, nebo majiteli, tedy pokud je můj názor zajímá. Veřejně jen málokdy někoho haním. Pokud se někdo snaží, jen mu to nejde, tak alespoň ocením jeho snahu.
Ovšem občas malým pivovarům dělají někteří "medvědí" službu. A mnoho lidí odradí od opakovaného zkoušení piva z jiných mini.

Případem je právě i vrchlabský mini. Pravidelně jsem jezdíval, mnohokrát i spal ve vrchlabském pivovárku. Úplně na začátku to pivo bylo chutné točené pivo. Lahvové bylo zpočátku skutečně novopacké. Jenže brzy se vše změnilo a pivo až doposud se stalo těžko poživatelným. Jak píše Jirka Kaňa i Jiří Jobánek - souhlasím s jejich názorem.

Jen se divím, jak může někomu chutnat jejich medové? Základ je stejný (pivo plné vad) a do toho přihozeno něco medové esence - fuj. Při pití jsem si připadal, jako bych cumlal medové bonbóny. Ano medová oproti jiným (poctivě medovým) je výrazná, ale to neznamená, že je lepší, jen ta esence výrazně ční nad pivní chutí.

Osobně řadím jako jedno z nejlepších medových (zůstanu-li v ČR kotlině) pivo od pana Jelínka ze Sentic. V SK to bylo skvělé medovozázvorové od pana Ladislava Kovácze (Kaltenecker Rožňava).
Pár zajímavých medových pokusů jsem zaznamenal i v jiných mini u nás. Ale než medové z Vrchlabí, tak je stokrát lepší Kvasar z Černé Hory.


Roman

neděle, 8. březen 2009
19:30

to Roman Holoubek: No, to je tvuj nazor - tisic lidi, tisic chuti.

Kdyz si dam pivo tresnove, chci citit tresne a ne, ze se jenom na dne pullitru bude valet kus kompotu s peckou, kdyz si dam kavove, chci citit kavu a ne, ze do toho behem varu prisypali 2 lzicky kavy na 1 hl, kdyz si dam medove, chci citit med a ne, ze do toho behem varu hodili 3 lzicky medu a budou do me tlacit neco o specialnim medovem pivu, prestoze to chutna stejne jako bezny lezak.

Kdyz chci pit pivo klasicke, nechci tam citit zadnou prisadu. Kdyz si dam pivo specialni, chci tam citit tu vuni nebo chut, kterou tam predpokladam, kdyz si to pivo objednavam.

Jestli je pivo lepsi s vyraznou vuni nebo zadnou vuni, je ciste subjektivni nazor. Ja treba tvoje "fuj" nesdilim. Osobne to radim jinak nez ty a proto je na svete tolik pivovaru, tolik chuti a tolik vuni.


napsal(a): Roman [Odpovědět]

Adsense

29. březen 2024
00:03


posted by: Inzerce

Malakin

pondělí, 9. březen 2009
16:40

Malakin

to Roman Holoubek: Mně tedy medové Vrchlabí vážně vždycky chutnalo a dokonce mnohem víc než zmiňovaný Kvasar ze Sentic či z Černé Hory.

Na Senticích mi totiž vždycky vadilo, že už je to víc lepidlo než pivo. A černohorský Kvasar? Totéž jako medový Richard - po medu téměř náznak. Označení "medové" je tudíž notně zavádějící.

Jinak pokud bych chtěl skutečně špičkové medové pivo, udělám si ho sám. Stačí mi k tomu středně hořké pivo a kvalitní medovina. Takhle jsme to před časem s kamarády vyzkoušeli s tmavým Berounským medvědem, do něhož jsme přidali cca panáčka křivoklátské medoviny, a z tehdy průměrného piva (podotýkám tehdy, neb před cca 6 lety mi vážně nechutnalo, zatímco dnes ano) se stalo velmi chutné pivo. Zmizela z něj nepříjemná hořkost a zůstala příjemná nasládlost.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 09.03.2009 ve 16:41:58


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Malakin

středa, 25. březen 2009
13:00

Malakin

to Malakin: Tak jsem včera po roce zase ochutnal sentického Kvasara a byl jsem nemile překvapen. Loni to bylo sice "sladké lepidlo", ale med jsem v něm cítil. Sice až moc, ale jakousi charakteristiku ono pivo mělo, což se o novém Kvasarovi říct nedá. Med není ani ve vůni, ani v chuti. Prostě nikde. Schválně jsem dal koštovat i spolubudlícím, ale ani oni nepoznali, že by to mělo mít něco společného s medem. Sentický Kvasar mě teď už ničím neláká, což je škoda.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Roman Holoubek

středa, 25. březen 2009
15:50

Roman Holoubek

to Malakin: Při nejbližší příležitosti jej koupím, zkusím a případně dám vědět.


emu

čtvrtek, 5. březen 2009
22:54

emu

acho jo, za vším hledej ženskou :(
no ale říkám si, že když někdo takový zavedený pivovar koupí, proč by neměl pokračovat ve výrobě, pokud byl podnik výdělečný?
Jinak koukám, ceny piva tedy dost vysoké, na to, že to není až tak turisticky vytížená lokalita. Pro nějaké místní štmagasty asi nepřipadá v úvahu. Tak jsem zvědav, jak to dopadne.


ICQ: 449477888

napsal(a): emu [Odpovědět]

Henri

pátek, 6. březen 2009
12:04

Henri

to emu: Já myslím, že lokalita je turisticky vytížená dost. Necelý kilometr od pivovaru je začátek lyžařského areálu Bubákov - Herlíkovice, v létě lanovka na Žalý. Okolo vede jediná silnice do Špindlerova Mlýna, kousek nad pivovarem je odbočka na Strážné a kousek níže odbočka na Benecko. Ve Vrchlabí je sídlo KRNAPu, jsou tu muzea a je centrem Krkonoš. Při troše reklamy (poutače, bilboard, letáčky, apod.) lze hosty přitáhnout i z centra města (mnoho hotelů a penzionů). Turistický ruch je zde značný v obou sezónách.


napsal(a): Henri [Odpovědět]

tomas

pátek, 6. březen 2009
12:54

tomáš

to Henri: To je sice všechno pravda, ale novej majitel by to musel celý předělat, aby se to víc chytlo. Do teď tam bylo pivo pro místní hodně drahý a navíc je to za městem. 2,5 km z města tam na pivo nikdo nechodil. V zimě lyžaři moc piva nevypijí (v areálech maj všude sponzorský géčko)a v létě je tam v okolí dost mrtvo. Na cyklisty jsou tam moc velký kopce a pár holaňdanů to moc nevytrhne. Navíc už na první pohled zvenku to pro ty projíždějí kolem vypadá na drahej podnik než na normální hospodu a tak většina lidí tam ani nezastaví.


napsal(a): tomas [Odpovědět]

Jiri.J

pátek, 6. březen 2009
13:01

to tomas: Tak nějak, s Vrchlabím mám bohatou zkušenost, jelikož jsem tam 1-2x ročně na seminářích. Téměř vždy jsem v pivovaru seděl sám. O místní jsem nezakopl. Pivo bylo v důsledku toho vyžbryndané a zteplalé. Cena piva naprosto neodpovídá kvalitě. Medvěd je (byl) velmi podprůměrný ležák i na naše poměry. První rok co začali tam vařil někdo z Nové Paky a pivo bylo ještě chutné, pak to šlo pomalu, ale jistě dolů. Ten neuvěřitelně tlustý pán, co to vařil (tušim, že to byl majitel Zeman)k tomu asi nebyl stvořen. Osobně nikterak nelituji zániku tohoto piva. Pokud se tam bude vařit chutné pivo, tak budu spokojen.


napsal(a): Jiri.J [Odpovědět]

Děkan

neděle, 26. prosinec 2010
17:37

Děkan

to Jiri.J: Jirko, souhlasím, byli jsme několikrát, většinou prázdná hospoda, pivo průměr nebo horší, když srovnám Medvěda za 40,- s Matuškou - nebe a dudy.


napsal(a): Děkan [Odpovědět]

Chody

pátek, 6. březen 2009
13:06

Chody

to Jiri.J:
Tak proto mi prvně to pivo tak chutnalo. Lahváče byly plněné právě v Nové Pace. Měl jsem na Krkonošského medvěda jen ty nejlepší vzpomínky dalších pár let. Pak začal pan Zeman objíždět se svým přívěsem různé pivní slavnosti a já si říkal, že to pivo není špatné, ale tomu prvotnímu se nemůže a nemůže vyrovnat :(


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

Jiri.J

pátek, 6. březen 2009
13:15

to Chody: Sládkem byl už tehdy v NP D.Váša. Nás ve Vrchlabí tehdy provázel asi spíše vařič. Jinak strašně ochotný a fajn chlapík. Do lahví se tehdy pod značkou Krkonošský Medvěd stáčelo i Novopacké pivo, byl to trošku chaos (8% a 10% z NP, zbytek Vrchlabí- dle sdělení našeho tehdejšího průvodce). Bylo to cca v r. 1996. Tehdy jsem Medvěda pasoval za jedno z našich vynikajících piv. Poslední 3 roky jsem navštívil pivovar jen z jakési povinosti a sotva pivo dopil.


napsal(a): Jiri.J [Odpovědět]

jiri.kana

pátek, 6. březen 2009
13:45

jiri.kana

to Jiri.J: "Osobně nikterak nelituji zániku tohoto piva"
Sice škoda každého pivovaru, ale mám to tak nějak podobně... Medvěd mi opakovaně utkvěl jako "dřezové" pivo.


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

Malakin

pátek, 6. březen 2009
14:20

Malakin

to Jiri.J: Onen tlustý pán byl skutečně pan Zeman, ale ne každé jím uvařené pivo bylo vyloženě špatné. Jako nejlepší hodnotím určitě medové. Lepší jsem - podotýkám u nás - nikde jinde nepil. Výborný byl i tmavý ležák a třešňové, které se však nedalo pít ve větším množství, neb třešňová příchuť brzy omrzela. Co se klasického ležáku, tak v tomto případě s vámi souhlasím, protože měl vážně kolísavou kvalitu. O to větším překvapením pro mě bylo, když jsem si jej předevčírem dal z lahve a vypil ho bez problémů až do dna. Byl skutečně moc dobrý.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Píra

pátek, 6. březen 2009
13:31

píra

to emu: Pamatuju si, je to asi tak 5-6 let, že se medvěd točil i v jedné hospodě přímo v centru Vrchlabí a to za příznivé ceny. Sedělo tam plno místních, výtoč byla pořádná a pivo super. I tam dobře vařilil. Někde u zámku...


napsal(a): Píra [Odpovědět]

Pivar

sobota, 25. prosinec 2010
12:47

to Jiri.J:Prvnim sladkem byl pan Ladislav Kubista ml. , pak nakej novic z Moravy, dale pan Kulda z Nachoda atd. Pan Vasa jen kmil ucho majiteli, kak tam nikdo nevydrzel, neb pan Zeman je veeelmi sverazny ....to Jobannn:


napsal(a): Pivar (Balounek(a)centrum.cz) [Odpovědět]

BCH

čtvrtek, 5. březen 2009
20:43

BCH

Také hodnotím medové pivo z Vrchlabí jako to nejlepší co jsem ochutnal. V Broumovském medovém ležáku jsem marně hledal tři druhy medu a Kvasar z Černé Hory mě taky moc neoslovil. Snad nebude výroba piva ve Vrchlabí zrušena, byla by to velká škoda.


napsal(a): BCH [Odpovědět]

Roman

středa, 4. březen 2009
11:36

Medove pivo z tohoto pivovaru bylo to nejlepsi medove pivo, jake jsem zatim ochutnal. Skoda.


napsal(a): Roman [Odpovědět]

Malakin

středa, 4. březen 2009
11:17

Malakin

Ještě bych doplnil, že o oné Zámecké konírně, kterou zde zmiňuji, píše i Rosťa ve svém článečku Jak se jezdí pro pivo 3 ( http://pivni.info/pivni-cesty/508-jak-se-jezdi-pro-pivo-3.html ). Tipnul bych si, že lahváče, které jim zůstaly, budou prodávat právě zde. Ale jak dlouho, to se těžko odhaduje.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

lS90Q

pondělí, 9. březen 2009
12:38

to Malakin: Ano, zbytek lahváčů prodávají v konírně, ale od víkendu i v recepci již znovu otevřeného (byť nevařícího)pivovaru.
P. S.: Lucka nyní dělá servírku v konírně. :-)


napsal(a): lS90Q [Odpovědět]

Libor

středa, 4. březen 2009
10:38

Libor

:-(


ICQ: 425728891

napsal(a): Libor [Odpovědět]

Paja

středa, 4. březen 2009
08:53

Paja

Tresnoveho maji i v herne proti vystupu z nadrazi na Florenci (50 m od Pivov. klubu v Karline). Parkrat jsem ho tam dal a nic mu nebylo, i kdyz podnik je herna se vsim vsudy...


napsal(a): Paja [Odpovědět]

Malakin

středa, 4. březen 2009
11:18

Malakin

to Paja: Byl jsem to omrknout 21. února: pivo dobré, ale hrozně zahuleno.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Henri

středa, 4. březen 2009
11:57

Henri

to Malakin: 3.března už Medvěd nebyl. Pouze světlý a tmavý Budvar. Takže, už vzhledme k prostředí, nestoji za návštěvu.


napsal(a): Henri [Odpovědět]

Paja

středa, 4. březen 2009
14:59

Paja

to Henri, Malakin: Vzdyt pisu, ze herna se vsim vsudy - coud, zvlastni existence atd. Ale jak pise Henri, tak je vyreseno...


napsal(a): Paja [Odpovědět]

Energetik

středa, 4. březen 2009
15:26

Energetik

to Malakin: ja tam mel Medveda take zhruba v te dobe a pivko fakt vynikajici na to, co je to za podnik. A to podotykam, ze trestnovy Medved mi fakt nikdy moc nejel..


napsal(a): Energetik [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI