Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Martin Vrba odpovídá...


verze pro tisk

Martin Vrba odpovídá...

Martin Vrba odpovídá... [p539]

Když jsem v roce 2009 zaslechl zprávu, že by měl ve Dvoře Králové nad Labem vzniknout pivovárek, myslel jsem si, že se bude jednat o další restaurační pivovar, které rostou v naší vlasti jako houby po dešti. Tambor je však jiný. Vznikl na zelené louce a je v tom nejlepším smyslu slova pivovarem průmyslovým. V tom, zda pro mne je někdo průmyslový, nehraje roli velikost výstavu, ale to, že se nastálo točí v několika restauracích a hlavně, že své pivo plní do "normálních" pivních lahví za "normální" cenu. Punc průmyslovosti samozřejmě dodají vlastní sudy, přepravky, reklamní poutače, vývěsní štíty apod.. S Tamborem se prostě v podkrkonoší musí počítat.

O Tamboru toho bylo na PI napsáno už dost a myslím, že není důvod k větším výhradám k pivu samotnému. Já jsem rád, že dvorské pivo mohu, díky dobrým vztahům s panem Kiriakovským, nabídnout občas ve své prodejně, kde má rozhodně úspěch.


Foto

Na Vaše otázky odpovídal člověk, který je zodpovědný za výslednou chuť Tambora, hlavní sládek pan Martin Vrba. Já děkuji panu sládkovi za velmi brzké vypracování odpovědí a tímto se mu omlouvám, že jsou zveřejněny až nyní...


Karel Sládek

Dobrý den, rád bych se zeptal, zda ještě stále plníte výhradně do nových skleněných lahví, které ovšem před naplněním nejsou vymyty? (viz článek na PI z 5.1.2011). Pokud ano, nejsem si jist, zda je to OK z pohledu kvality a trvanlivosti Vašeho lahvového piva - v těch lahvích může být kde co a proto v jiných pivovarech je neodmyslitelnou praxí vymývat nejen použité, ale i nové lahve...

Děkuji za otázku a jsem velmi rád, že se na to někdo zeptal. Autor článku bohužel asi nedával při exkurzi pozor, nebo pokud měl pochybnosti, se měl zeptat. Ano, stáčíme stále pouze do nových lahví, které jsou před použitím vystříknuty na kruhové vystřikovačce lahví, která je součástí stáčečky lahví. Mimochodem pokud si prohlédnete foto, které jsou součástí inkriminovaného článku, tak vystřikovačka je na dvou fotografiích týkajících se stáčení piva.

Děkuji za odpověď, BB


Chodora Richard, Pivní.info

Zdravím pane sládku, moje otázky nemají nějakou jasnou linii, jsou poskládány tak, jak mne posloupně napadaly:

1) Na Vašich stránkách mě mj. zaujala část Domácí soudek. Chtěl bych se zeptat, jak je takový soudek využíván, tedy z hlediska četnosti. Zdá se mi, že cena těchto soudků ztěžuje jejich širší využití.

Záleží na úhlu pohledu. Domácí soudek je věc v našich končinách v celku revoluční. Ano, cena je vysoká, ale zákazník získá velký komfort při konzumaci našeho piva. Soudek je před použitím vymyt a vysterilován, předplněn směsným hnacím plynem a naplněn požadovaným druhem piva. Směsný plyn bohatě vystačí na vyprázdnění celého obsahu. Všechny tyto operace jsou samozřejmě zdarma a i cena piva je velmi výhodná. Zatím tyto soudky používá zhruba 30 našich zákazníků a troufám si říct, že valná většina si ho nechává plnit zhruba 1 x týdně. Objem soudku je 10 litrů což odpovídá jedné přepravce piva.

2) Máte už hezký sortiment i lahvového piva. Je nalahvován současně veškerý sortiment nebo se lahvuje postupně?

Přiznám se, že téhle otázky jsem se trochu obával. Nečekali jsme, že o naše lahvové pivo bude tak obrovský zájem. Kapacita naší stáčečky lahví je zhruba 200 lahví za hodinu a tím je daná i odpověď na Vaši otázku. Bohužel jsme nuceni stáčet postupně a i tak je lahví stále nedostatek. Situaci však intenzívně řešíme, ve velmi brzké budoucnosti bude vybudována nová stáčírna lahví, která bude zvládat zhruba 20 násobek současné kapacity. Přesnější termín sdělit nemohu, protože to je otázka hlavně schvalování různými úřady a to bohužel nejsme schopni ovlivnit.

3) Nemohu se nezeptat, kam (nej)dále od Dvora Králové zavážíte Vaše pivo?

Co se týče pravidelného zavážení tak nejdále asi Praha. Ale naše pivo ochutnali taky v Brně, Litomyšli, Jihlavě atd. Ze zahraničních destinací bych jmenoval Vatikán, Itálii, Makedonii, Švédsko, Čile. V současné době je v jednání Slovensko a Rusko.

4) Je nějaká hospoda, či spíše restaurace, s Vaším točeným v Podkrkonoší nebo přímo v Jilemnici, kam se chystám na dovolenou?

Bohužel čepovaného Tambora v Jilemnici a blízkém okolí nenajdete. Nejblíž v okruhu cca 50 km je to Dvůr Králové, Trutnov, Jaroměř, Hradec Králové. Jako alternativu bych si dovolil nabídnou naše lahvové pivo, které najdete v prodejní síti Jednota COOP, např. Hostinné.

5) Na netu máte produktovou řadu např. světlý ležák Kvasnicové - světlý ležák - světlý ležák Nefiltrované. Opravdu děláte (máte v plánu dělat) od jednoho piva tři mutace? Jak v tom případě budete hostinské informovat, aby zákazník věděl, co vlastně pije. Nedělám si naději, že hostinští mají pojem o rozdílech mezi kvasnicovým a nefiltrovaným pivem.

Děkuji za otázku a zároveň jste si na ni vlastně odpověděl sám. Na začátku jsme se zabývali myšlenkou mít širší sortiment. Ať již z důvodu kapacitních tak i z důvodu problematické komunikace s hostinskými jsme byli nuceni řadu našich produktů zredukovat. Jen pro příklad. Při uvedení piva Tambor na trh v dubnu 2009 nikdo z hostinských nechtěl nefiltrované pivo. Proto jsme museli investovat nemalé prostředky do nákupu kvalitní a šetrné filtrace. Dnes, 2 roky od vstupu na trh, dělá nefiltrované pivo víc než polovinu výstavu piva. Tak že nefiltrované pivo ano, kvasnicové ne. Rozdíl je i zřetelně označen na etiketě.

6) Tradiční otázka. Plánujete se pustit i do vod jiných pivních druhů (pšenice, svrchně kvašené apod.) nebo si vystačíte s tím, co se v Čechách osvědčilo a co udává trend v pivovarnictví již desítky až stovky let?

Velice rád bych Vám na tuto otázku odpověděl ano. Jsem sládkem, který strávil 12 let v zahraničí, realizoval 35 pivovarů malých i velkých po celém světě a s bohatými zkušenostmi s výrobou pivních speciálů. Nejsme však tak malí (ač mnozí mají tendenci nás zařazovat do kategorie restauračních pivovarů), abychom se mohli zabývat tímto nízkoobrátkovým sortimentem. Já osobně mám k pivním speciálům kladný vztah a tak si rád ochutnám produkty mých kolegů kamarádů, kterých je i v České Republice dost. Pivní znalci však najdou i u nás 2 speciály. Tambor 13° tmavý speciál a 14° Klazar polotmavý speciál. Výroba těchto speciálů je specifická a v našich končinách ojedinělá. Více nemohu prozradit z důvodu výrobního tajemství. Snad jen, že 13° má blízko k Irsku a 14° k Belgii.

7) Ještě k webu. V sekci Partneři se sice dozvíme, že v tom a tom městě je Vaše pivo k mání, ale to si myslím nestačí. Chtělo by to konkretizovat, třeba seznamem pod mapkou, co myslíte?

Neberte, prosím, mou odpověď jako nezdvořilost, ale jako sládek mám na starost výrobu a kvalitu piva, za kterou si ručím. Nemohu se z důvodu obrovského vytížení zabývat prodejem nebo PR. Od toho máme v pivovaře další kolegy kompetentní v těchto oblastech. Využijte, prosím, vzkazník na našich webových stránkách ke všem připomínkám. Jsem si jist, že každá připomínka se dostane k těm správným rukám.

8) Setkáme se přes léto s pivem Tambor někde v západní půlce ČR? Myslím, že na Slunci ve skle ano, ale co třeba i na jiných slavnostech či výstavách - Pivní slavnosti v Dýšině, Nepomuku, Českých Budějovicích. Nebo pro širší veřejnost výstava Země živitelka?

S největší pravděpodobností nesetkáte. Ne, že bychom se nechtěli prezentovat nebo neměli zájem o další zákazníky, ale musíme jim mít co nabídnout. Vzhledem k mimořádně velkému zájmu jsme již po dvou letech od vstupu na trh naplnili kapacitu našeho pivovaru. Abychom i nadále mohli dodávat našim zákazníkům kvalitní pivo, museli jsme udělat dvě razantní opatření. Jedno dočasné krátkodobé, tím je zúžení sortimentu piva v letním období na Tambor 10° výčepní pivo, Tambor 11° světlý ležák, Tambor 11° nefiltrovaná světlý ležák a Tambor Abstinent nealkoholické pivo. Dlouhodobým opatřením je rozšíření pivovaru na více než dvojnásobek současné kapacity, na kterém se začíná v těchto dnech pracovat a potrvá zhruba 1 rok. Po té by měl být dostatek kvalitního piva v plném sortimentu a to jak v sudech tak lahvích.

Díky za odpovědi a věřím, že Tambor bude i do budoucna tak dobré pivo jako doposud.


Marek Kamlar, Klub sběratelů pivovarských suvenýrů Praha

Dobrý den, na většinu věcí, které mě v souvislosti s vaším pivem, resp. pivovarem, zajímaly, jste mi odpověděl již loni v říjnu, kdy jsem u vás společně s kolegy z našeho sběratelského klubu absolvoval prohlídku, něco mi však přišlo na mysl až teď, využívám tedy příležitosti a ptám se:

K vašemu Tambor shopu

1) Jste jedním z mála pivovarů (ne-li jediným), který svým zákazníkům umožňuje nákup lahvového piva prostřednictvím vlastního internetového obchodu. Mohl byste mi o této službě říci něco bližšího? Zajímalo by mě hlavně to, jaké maximální množství piv jste ochotni tímto způsobem zaslat, zda se mohu spolehnout na jejich řádné zabalení, zda do balíku přidáváte i nějaká gelová „chladítka“ apod.

Přiznám se bez mučení, že na tuto otázku neznám kompletní odpověď. Vím, že tato služba funguje a po vychytání počátečních chybiček velmi dobře. Doporučuji zadat dotaz na vzkazník na našich webových stránkách a určitě dostanete plnohodnotnou a uspokojivou odpověď. Omlouvám se, ale i sládek neví vše.

2) Během mé loňské návštěvy Tambora jsem si v pivovarské prodejně zakoupil několik půllitrů lišících se barvou loga a stupňovitostí piva na tomto logu uvedenou, ve vašem internetovém obchůdku jsem je však nikdy nezahlédl. Mohl byste mi prozradit, proč? Jednalo se o nějakou limitovanou edici pro sběratele, která byla hned vyprodaná a do hospod se vůbec nedostala, nebo o něco, co máte stabilně na skladě, jenom jste to ještě nestihli dát na váš web?

Mrzí mě, že Vám musím dát stejnou odpověď jako u předchozí otázky. Použijte vzkazník na našich webových stránkách. Jako sládek rád odpovím na dotazy týkající se výroby a kvality piva.

3) Když už jsme u té aktualizace webu, v sekci „ostatní“ stále nabízíte loňský kalendář regionálních pivovarů. Nebylo by možné s tím něco udělat, např. tam dát nabídku toho letošního vydání, příp. to zrušit úplně?

Jako sběratel jistě víte, že někdy je zájem o různé sběratelské kousky i staršího data. Ale připomínku samozřejmě předám kompetentním kolegům, kteří rozumí této otázce víc než já.

4) Již delší dobu koukám po domácím soudku typu Fresh KEG, který také máte ve své nabídce, od jeho nákupu mě však odrazuje nejen jeho vyšší cena, ale hlavně problémy spojené s jeho opětovným plněním. Možná na to budete mít jiný názor než já, ale myslím si, že kdyby všechny pivovary, které tyto soudky používají, resp. opětovně plní, začaly nějak spolupracovat, bylo by to prospěšné nejen pro ně, ale hlavně pro konzumenty. Málokterý konzument si totiž koupí takto drahý soudek jenom kvůli plnění v jednom pivovaru, ale kdyby díky nějakému seznamu na webu předem věděl, že mu to naplní i v plzeňském Purkmistrovi, Železné Rudě, Mosteckém Kahanovi či ve Štiříně, už by to možná zase viděl jinak. Co o tom tedy zkusit popřemýšlet?

Souhlasím s Vámi. Bylo by to ku prospěchu věci. Bohužel to není tak jednoduché a v některých oblastech je spolupráce problematická. Také bych si přál, aby všechny pivovary používali jeden stejný naražeč sudů, jeden stejný druh lahví, nabízeli hostinským stejné podmínky jako konkurence a ten se tak mohl rozhodnout výhradně na základě kvality a chuti piva a ne jeho ceny a přidaných benefitů. To by byl ráj nejen pro nás sládky, ale hlavně pro Vás zákazníky.

K vašemu pivu, resp. pivovaru

1) Nebudu-li počítat jednu lahvovou 12ku, kterou jsem si u vás v říjnu zakoupil a která mi moc chutnala, dokonce víc než veškeré pivo, co jste u vás tehdy nabízeli v čepované podobě, zkusil jsem Tambora za poslední půlrok jenom jednou, a to 26. října v pražské Ambrózii. Jednalo se o úterní večer, vydali jsme se tam ve třech a za ty tři hodiny (19-22:00), co jsme se tam zdrželi, jsme byli jedinými tamními zákazníky. Na čepu nakyslá 11ka a celkem dobrá 12ka, byť kvalit výše zmiňované lahvové verze rozhodně nedosahovala a člověk tak neměl vůbec chuť na další a pil jenom ze setrvačnosti. Možná se to od té doby v Ambrózii změnilo k lepšímu, zvláště díky všemožným slevovým serverům, prostřednictvím nichž zkoušejí oslovit nové a nové zákazníky, ale tehdy jsem si řekl, že než špatného Tambora, tak radši žádného. Bohužel. Jelikož si v obdobném duchu, byť v souvislosti s jinou hospodou, stěžoval na vaše pivo i Roman Holoubek (viz článek „Poetické a prosluněné královédvorské odpoledne “, na který odkazujete i na svém webu), logicky se musím zeptat: Zajímá vás vůbec, jak se o vaše pivo v té či oné hospodě starají, nebo vám jde hlavně o to být někde v nabídce, být viděn, a dál už se o to nestaráte?

Děkuji za velmi důležitý dotaz. Naše práce samozřejmě nekončí tím, že vyrobíme kvalitní pivo a z pivovaru odejde v perfektním stavu. Dodáním do distribuční sítě začíná ten nejtěžší boj. Bohužel dnes může pivo čepovat, potažmo prodávat, kde kdo. I nám někdy chvíli trvá, než přijdeme na to, že někde se o naše pivo nestarají tak jak se má. Pak přichází na řadu vysvětlování a školení, poté domluva a v krajním případě i rozvázání spolupráce. Souhlasím s Vámi. Než špatné pivo tak raději žádné. Pokud Vy, zákazníci, se setkáte s nekvalitním Tamborem, záměnou Tambora za jinou značku a jinými závažnými nesrovnalostmi, informujte nás neprodleně přes náš web písemně nebo telefonicky, abychom mohli reagovat co nejdříve. Do dnes jsme byli nuceni ukončit spolupráci se 2 provozovnami. Co se týče Ambrozie, na začátku byla situace složitá z důvodu částečné rekonstrukce zázemí a jiným návykům na ošetřování piva vzniklé v minulosti čepováním piva, kterému bylo jakékoliv zacházení jedno. Nyní je již situace v pořádku a jsem přesvědčen, že si na Tamboru opět pochutnáte.

2) Na vašem webu v sekci „vzkazy“ jste na dotaz ohledně možnosti stáčení nefiltrovaného Tambora do lahví odpověděli takto: „Nefiltrované a nepasterizované pivo je tzv. živé, díky tomu má krátkou dobu trvanlivosti a je třeba je skladovat za náročných podmínek (sucho, temno, teplota v rozmezí 5 až 10 °C). Z pohledu většiny prodejců je tedy „neskladovatelné“, a proto pivovar Tambor neplánuje lahvování nefiltrovaných piv.“

Chápu, že se vám do toho příliš nechce, ale co to třeba nabízet alespoň ve vašich pivovarských prodejnách, příp. ve specializovaných prodejnách s pivem, kde byste na správné podmínky skladování mohli dohlížet? Možná se to neujme, ale dokud to nezkusíte, tak to nezjistíte.

Děkuji za dotaz. Vyzkoušeno už to máme a víme, že to částečně funguje. V současné době jsou omezujícími faktory obrátkovost a hlavně kapacita výroby, která je již naplněna, jak je uvedeno o pár řádků výše. Až dojde k navýšení kapacity, tak se touto otázkou budeme znovu zabývat.

A úplně poslední dotaz:

3) Otevírací doba obou vašich dvorských prodejen je víc než dobrá, dokonce jste ochotni zajistit pivo i v neděli prostřednictvím tzv. pivní pohotovosti. V minulosti už jsem se s podobnými službami setkal několikrát a skoro všude po mně chtěli nějaký příplatek za nadstandard, jak je tomu u vás? Dostane zákazník pivo za běžnou cenu, nebo si účtujete ještě něco navíc?

Jsem potěšen kladnou odezvou na naše prodejny a mohu Vás ujistit, že pokud si pro pivo přijedete po předchozí domluvě přímo do pivovaru tak zaplatíte standardní cenu. Problém by mohl nastat pokud by jste si přijel pro jednoho „lahváče“ nebo byste chtěl zavést pivo do Chebu. To bychom asi kamarádi nebyli. Tato služba je především určena hospodským, aby nezůstali bez piva a našim zákazníkům, kteří si koupili na víkend sud nebo více a z nějakého důvodu pivo nestačilo. Ale znovu zdůrazňuji za standardních podmínek.

Tolik mé dnešní dotazy. Za odpovědi předem děkuji.



[Richard Chodora] [Zobrazeno 10683x] [3. květen 2011]
[Offline rozhovor] [comments: 4] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

Roman

úterý, 11. únor 2014
11:38

Dobrý den, chtěl bych se zeptat pana Vrby proč jezdí do Stříteže pivovaru Radas vařit??
Taková dálka a mezi místními se nenachází žádný sládek??


napsal(a): Roman [Odpovědět]

jiri.kana

pondělí, 9. květen 2011
10:28

jiri.kana

Máte někdo zkušenost s fungováním toho jejich e-shopu?


napsal(a): jiri.kana [Odpovědět]

Malakin

neděle, 8. květen 2011
23:21

Malakin

to Martin Vrba:

K tomu mytí lahví: Autor článku samozřejmě pozor dával, má to ve zvyku, o kruhové vystřikovačce však z úst našeho průvodce tehdy nepadlo ani slovo. No a že se nezeptal hned v pivovaru, tak tomu se moc nedivte. Některé věci člověka prostě nenapadnou hned, ale až když nad nimi víc přemýšlí, tj. např. při psaní článků. Každopádně pan Kiriakovský to četl, dokonce i reagoval, mohl nám to klidně vysvětlit.

Jinak díky za odpovědi. Mé otázky byly sice omylem cíleny na vašeho šéfa, ale jak vidno, zas až tak moc to nevadilo, popral jste se s tím docela dobře.
---------------------------------
Zpráva byla upravena 08.05.2011 ve 23:39:41


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Chody

neděle, 17. duben 2011
08:15

Chody

Jelikož se ke zpracování otázek dostanu až v pondělí, tak můžete otázky zasílat ještě do pondělního poledne...


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]

Adsense

20. duben 2024
02:54


posted by: Inzerce


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI