Oreon









ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Pivní slavnosti v protivínském Platanu

Slavnosti piva, pivní slavnosti, dny otevřených dveří ...


verze pro tisk

Pivní slavnosti v protivínském Platanu

Pivní slavnosti v protivínském Platanu [p223]

Tento článek začnu oproti svým dřívějším trochu netradičně, a to přiznáním, že popsat zážitky této akce bude pro mne dosud nejtěžším úkolem, který jsem pro Pivní.info udělal. No, pustím se do toho a ctěný čtenář nechť si udělá o celé věci vlastní obrázek a po dočtení mého článečku ať mi dá za pravdu, či ať se mnou nesouhlasí.

Tentokrát jsem z Budějc dorazil na tuto akci sám, stejně jako můj kamarád Michal z Plzně. Ten už na mě čekal v nádražní restauraci a po zaplacení útraty jsme se v dobré náladě vydali k pivovaru. Ovšem podle jeho pozdějších slov: „Kdyby jsme zůstali sedět v nádražce, tak jsme udělali lépe!

Alej platanů, jedna z mála věcí, která zůstává
Alej platanů, jedna z mála věcí, která zůstává

Před vchodem do pivovaru nás přivítala stará známá alej košatých platanů; asi poslední věc, která zde zůstala ze starých dobrých časů zachována. Od okamžiku, kdy jsme minuli bránu pivovaru, jsme už jen nevycházeli z údivu.

Pohled před varnu
Pohled před varnu

Nejdříve jsme se rozhodli jít na prohlídku pivovaru, dokud zde nebylo ještě moc lidí. Během ní se dozvídáme, že pivovar Platan má přibližně od podzimu nového majitele - K Brewery Group. Na jazyku mne svrběla otázka, zda nedošlo ke změně v technologii či receptuře vaření protivínského piva, poněvadž jeho kvalita začala poslední dobou povážlivě kolísat. Po informaci o novém majiteli se mé špatné tušení změnilo v mrazivou jistotu. V jistotu, kterou mi později během prohlídky ještě potvrdili.

Varna
Varna

Pivovar se prý rozhodl začít zkoušet nové receptury a za pomoci „posil“ z Plzně začal „štelovat lepší recepturu“. Začal jsem oponovat, že kvalita protivínského piva nejen podle mého názoru šla rapidně dolů a nemá přeci cenu zlepšovat něco, co už bez tak bylo na velmi vysoké úrovni. Mezi „šesti očima“ nám bylo potvrzeno, že sami zaměstnanci jsou si snížené kvality piva vědomi a ozývají se i jejich přátelé a známí. Ale co s tím dělat? Dokonce vyvstala i řečnická otázka, co má vlastně nový majitel s pivovarem v úmyslu, když vědomě pohřbívá dříve tak výborné pivo.

Scezovací baterie
Scezovací baterie

Během exkurze také došlo na řeč o pár dalších pivovarech, které pod nového majitele spadají. Zde zase musím být spravedlivý, protože mi během exkurze Michal potvrdil, že vylepšování piva v jihlavském Ježkovi dopadlo naopak velice dobře. Řeč o Ježkovi byla mimo jiné také proto, že nám během exkurze bylo sděleno, že se v něm vaří pro síť supermarketů Lidl pivo Argus (ačkoliv jestli se nepletu, tak bylo dříve produktem Platanu) a nyní že Platan vaří pro stejnou síť obchodů pivo Deep. A skutečně, před pár dny jsem v Lidlu viděl lahvové pivo Deep v platanských bednách. Bylo nám též doporučeno, abychom si ho nezapomněli v Lidlu koupit. „Raději bych si koupil normální 11°, jak jsem ji znal dříve!“ blesklo mi ironicky hlavou.

CK tanky
CK tanky
Ležácký sklep
Ležácký sklep

To ovšem nebyla poslední změna, kterou jsme se ještě měli dozvědět. Platan přestal vařit „sestřičku“ své světlé 11° - tmavou 11° Granát. Takže pro všechny milovníky dobrého černého piva – jestli si ještě chcete naposledy na tomto pivku pochutnat, vyražte bez meškání do obchodu a možná ji ještě seženete. Místo ní se připravuje polotmavá 11°, první várka je již prý ve sklepě.

Dnes pivo, to je prima
Dnes pivo, to je prima

Po skončení exkurze jsme se rozhodli si po zásluze sednout a spláchnout hořkou pachuť bezmoci protivínským pivem, či spíše utopit žal v Prácheňské perle, jako „myš v nádobě s olejem.“ (Mika Waltari – Egypťan Sinuhet). Zde nás čekalo další tvrdé vystřízlivění! Na celých slavnostech pivovaru byla na pípě pouze 3 piva: světlá 11°, kvasnicová světlá 11° a černá 12° Rychtář!!! Ano, čtete dobře! Toť vše!!!

Stánek s kvasnicovou 11
Stánek s kvasnicovou 11

Michal ještě schválně zalistoval ve svém pivním deníčku, aby překontroloval nabídku loňských slavností. Při zjištění propastného rozdílu v pestrosti nabídky piv se málem rozplakal. Nechtěl bych pivovaru křivdit, třeba jsem snad nějakou další pípu přehlédl, ale ač jsem tam běhal, jak chtěl, vyptával jsem se a čenichal, na žádné další pivo jsem nenarazil.

Černý Rychtář 12 v Platanu. Divíte se. Tak jste staromódní
Černý Rychtář 12 v Platanu. Divíte se. Tak jste staromódní

Naše posezení se zvrhlo v kruté žertování: „Co si dáme teď po té jedenáctce? Co třeba jedenáctku, tu jsme ještě neochutnali!“ a v rozvádění černých vizí o kdysi slavném pivovarnickém řemesle naší drahé vlasti. Shodli jsme se, že se nejspíš bude vařit mnoho značek ve třech přeživších „megatovárnách“ na pivo a jediným jejich rozpoznávacím znamením bude cena a obsah alkoholu. Po nějaké době nám to nedalo, nechali pivovar za zády a přesunuli se na Prácheňskou Perlu do nádražky.

Prácheňská perla za 18 Kč na nádraží
Prácheňská perla za 18 Kč na nádraží

Co dodat závěrem? Možná vám přijde můj článek trochu tendenční, ale trpkost a rozčarování z kvality piva a toho všeho, co jsme v uplynulých hodinách viděli a zažili, nás rozhodně dobrou náladou nenaplnilo. Jediným pozitivem bylo, že jsme se zase mohli sejít s Michalem a prohodit spolu pár přátelských slov. Dokonce padl i návrh, že příští rok raději pojedeme na slavnosti do třeboňského Regentu, které jsou ve stejný den.

Ale už vím, jak uzavřít tento článek. Větou, která mne napadla během této akce: „Zapomeňte na Platan, jak jste ho znali dříve. Už není!



[Egypťan Sinuhet] [Zobrazeno 17503x] [18. srpen 2009]
[Pivní slavnosti] [comments: 27] [Verze pro tisk] [Nahoru ↑]


Diskuse k článku

Vložit komentář

Jméno:
E-mail:

Komentáře

AntiWeetek

pátek, 3. říjen 2014
12:27

AntiWeetek

V týdnu jsem v Lidlu zakoupil polotmavou 11 Granát, pivovar opět klasicky neuveden, pivo kupodivu dobře pitelné.


napsal(a): AntiWeetek [Odpovědět]

AntiWeetek

pátek, 3. říjen 2014
12:29

AntiWeetek

V týdnu jsem v Lidlu zakoupil polotmavou 11 Granát, pivovar opět klasicky neuveden, pivo kupodivu dobře pitelné.AntiWeetek: sem zapoměl napsat, že to byl Argus


napsal(a): AntiWeetek [Odpovědět]

Adsense

28. březen 2024
09:56


posted by: Inzerce

Standa

středa, 22. červen 2011
17:24

Před uvádím, že jsem v Lidlu chodil kolem přepravek s nápisem Platan déle než rok a říkal jsem si, že pravý Platan přeci nebude mít značku DEEP. Asi nedostatek přepravek?!?! Nakonec jsem neodolal a pár lahví jsem koupil. Kdysi, někdy v roce 1983 - 88 jsem na Šumavě postavil chatu a při té stavbě se pil pouze a pouze Platan 11 stupňů. Jsem pražák a tak jsem si tenkrát z každého víkendu vozil těch deset až patnáct kousků, abych vydžel do příštího pátku. Pak jsem chatu prodal a po Platanu v Praze ani stopa. Dnes jsem tedy ochutnal DEEP a musím přiznat, že to sice není ono, ale chuť je velmi podobná. Ani po správném vyhlazení pivo nedrží pěnu, o kroužkování na skle jako tenkrát ani vidu. Ptrostě pivo jen na kšeft a to je škoda.


napsal(a): Standa (reviz(a)centrum.cz) [Odpovědět]

mithe

středa, 22. červen 2011
17:28

mithe

to Standa:
No DEEP je typické marketové pivo, od toho se ani víc čekat nedá. S normálním Platanem 11° bych to nesrovnával. Přijde mi divné, že by v Praze nebyl normální Platan k sehnání, když v Brně a dokonce i v Opavě je běžně v Tescu.


napsal(a): mithe [Odpovědět]

MK

neděle, 9. květen 2010
20:23

Zdravím,
máte někdo info o technologiích Jihlavy (Ježek 11 vs. DEEP L3). Jinak u klasické jihlavy musím potvrdit výrazný vzrůst kvality (a s tím i oktanového čísla na skoro 5%vol. - ale u jedenáctky to není na škodu).


napsal(a): MK (karasovic(a)seznam.cz) [Odpovědět]

Petr F.

pondělí, 10. květen 2010
12:05

to MK: Klasická výroba v Jihlavě znamená, varna - CK tanky. Spilka a sklepy zrušeny za bývalého rakouského majitele.


napsal(a): Petr F. [Odpovědět]

sv.Václav-Karlovy Vary

neděle, 22. listopad 2009
09:39

to JaVo:
Zaměstnanci lidlu vědí prd, těch se nemůžeš ptát, to že Platan neprodává v Lidlu pod svojí značkou není z vůle Platanu, nýbrž politika Lídlu, dělá to i u mnoha jiných výrobků.Platan má na zadní etiketě pod označením doby trvanlivosti svoje označení L6, Ježek Jihlava pak označení J3.Řekl bych že lahvový Platan 11 pod označením DEEP je pitelné pivo bez chyb. Sudová jedenáctka je velmi dobrá a Prácheňská perla také, až na výjimku, která se stala nyní , kdy se do poslední dodávky zatoulaly 3 soudky s polotmavým pivem se sladovou vůní a chutí, nebyla to typická Perla.


napsal(a): sv.Václav-Karlovy Vary [Odpovědět]

Michal

neděle, 22. listopad 2009
13:58

Michal

to sv.Václav-Karlovy Vary: DEEP neni Platan 11°. Platan Jedenáct se vaří klasicky a leží v ležáckym sklepě, DEEP "leží" v CKT. Bohužel poslední dobou už to neni ten Platan jako bejval ještě loni - to je podle mě daň za novej Lobkowicz a je to velká škoda ::cry


ICQ: 260962312

napsal(a): Michal [Odpovědět]

sv.Václav-Karlovy Vary

pondělí, 23. listopad 2009
02:29

to Michal: Mne to také zajímalo, jaký je rozdíl v technologii Platan 11 a platan 11 zn.DEEP, učinil jsem dotaz u sládka pana Musila 382733115 a dozvěděl se, že nejde o dokvášení tak jak probíhá v CK tancích.Je faktem, že tam mají s novým vedením asi rozdílné názory na vaření piva.Obraťe se na pana Musila a ten vám podá fundovaný výklad k stávající technologii vaření.Věřím, že Platan se vrátí do oblíbenosti příznivců piva.


napsal(a): sv.Václav-Karlovy Vary (cermak.vaclav(a)seznam.cz) [Odpovědět]

sv.Václav-Karlovy Vary

neděle, 22. listopad 2009
02:49

Opravuji, Ježek Jihlava má v lidlu na zadní etiketě DEEP označení L3, né J3


napsal(a): sv.Václav-Karlovy Vary (cermak.vaclav(a)seznam.cz) [Odpovědět]

JaVo

sobota, 21. listopad 2009
16:32

Děkuji za informace. Ptal jsem se u několika Lidlů, nikde nevěděli, odkud to je. Prý z EU, tak jsem raději potlačil zvědavost a nekoupil. Ostatně myslím, že výrobce, který se stydí za své jméno, už své jméno dávno ztratil.


napsal(a): JaVo (jaromir_vostry(a)mzv.cz) [Odpovědět]

Hříbek

čtvrtek, 20. srpen 2009
19:00

Hříbek

Tak to ste mě tu moc nepotěšili chystám se jet do Protivína už dlouho zbírám 5L soudky a platan mi velmi chutnal tak sem na to zvědavej jinak co se týče Kláštera to je mé nej nej pivko a poslední dobou šla kvalita taky rapidně dolu pocházím z Dolního Bousova a tam se pil vždy hlavně Klášter a pije stále, často tam jezdím a většina známých začíná na Kláštera nadávat minulej výkend sem obešel všechny hospody v Bousově, pivo naprosto nedrží pěnu ( a není to hospodou )a chuť taková nijaká a zrovna ta byla vždy předností tohoto piva, tak doufám že se to co nejřív zlepší!!!


napsal(a): Hříbek [Odpovědět]

Jarda

čtvrtek, 20. srpen 2009
19:05

to Hříbek:
V Jestřebicích (Kokořínsko) je Klášter naprosto exkluzivní. Zejména 12°. Dále mají 10°a tmavé. Spíš, než že šel dolů, bych řekl, že kvalita kolísá. Např. z deseti várek sedm výtečných, dvě průměrné a jedna nic moc, obvykle nakyslá. Ale pořád lepší na jednu zanadávat, než mít deset průměrů :)
Není to tedy spíš hospodským? Za pár ubrusů a půllitrů chvíli nemyje trubky a za pár týdnů se objeví jiné, známější logo :-?
---------------------------------
Zpráva byla upravena 20.08.2009 ve 19:08:15


napsal(a): Jarda [Odpovědět]

Hříbek

čtvrtek, 20. srpen 2009
20:04

Hříbek

to Jarda: Jo v Jestřebici sem byl mockrát a pivko tam měli vždy super tak jako v Bousově. Od kámaradů vím že si hospodský v Bousově i stěžovaly na pivo a volaly přímo do pivovaru a hned dorazilo několik lidí z vedení pivovaru a z toho co jsem vyrozuměl od kámošů tvrdily něco o tom že něco nejde že by to snad mělo být na konci srpna už v pohodě tak sem zvedavej jinak kláštera sem v červnu pil i v Ráji na Kokořínském dole ( ne v hospodě v Ráji ale naproti přes silnici ) a taky v pohodě.


napsal(a): Hříbek [Odpovědět]

Dwarf

středa, 19. srpen 2009
22:36

Dwarf

hmm, dějou se věci... taky jsem se hodně divil, když mi v Olšavance (pivovarská prodejna Janáčka v UB) nabídli místo tmavé 10° Janáčka, tm. 12° Rychtáře - nic proti Rychtářovi, ale kupovat ho v U. Brodě mi přišlo přinejmenším zvláštní a zbytečné


ICQ: 131508397

napsal(a): Dwarf [Odpovědět]

Petr

středa, 19. srpen 2009
20:07

Petr

Pánové, negativní kritika Platanu a JČ piv by se dala krájet. Tak k věci. V pivovaru je opravdu revoluce, nový sládek, nový ředitel, nové receptury. Problémy opravdu mají s láhvovým pivem, nová stáčecí linka nefunguje údajně jak by měla, sudové pivo je podstatně lepší. Do piva se přestal přidávat cukr a snad i chemické přísady, pivo je zákonitě jiné. K pivu. 12° se nadále vaří, nově zatím do sudu, 11°Granát nadále také ale polotmavá a ne sladká, jiné je i Nealko,na trhu ještě nejsou. 11°Platan sudová se mi zdá lepší než byla, 14° Perla zatím nic moc, bývala plnější.10° bývala sladší ale je to desítka tak je to třeba brát s rezervou. Piva pro disconty snad nebudeme hodnotit - důležitá je cena. Pivní slavnosti - propadák, naprosto souhlasím, ihned bych vyhodil obchodního ředitele. Takže, bylo by na místě mít trochu trpělivost a nelámat hůl nad všemi jihočeskými pivy. Situace na pivním průmyslovém trhu je celkově podstatně horší a budoucnost je nevalná. Teď jsem právě dopil kompl. sortiment Rychtáře a ... totální zklamání. Naopak minulý týden v Krumlově výborná piva. Tak si pak vyberte.


napsal(a): Petr [Odpovědět]

Egypťan Sinuhet

středa, 19. srpen 2009
22:19

to Petr:
Ahoj Petře,
Díky za reakci. Bydlím v ČB a chodil jsem skoro zásadně na pivo k "Černému koníčkovi" na Plátýnko. To pivo pro mě byla vlajková loď. Když jsem šel do krámu, sáhnul jsem vždycky (!!!) po Platanu 11°. Dobře, dám Platanu čas. Ale jak mě zkušenosti pár posledních let učí, většinou to jde k horšímu. Jsem vyučený sládek a Samson za mého učení (počátek 90. let) byl také dobrý. Kde je mu konec? A musim zopakovat v případě Platanu to, co jsem už mnohokráte řekl: "Proč měnit něco, co už je super?"
S tvrzením, že 11°sudová je lepší než dřív, nemohu absolutně souhlasit. Říkám to jako vyučený sládek a říkám to i za řadu kamarádů a dalších pivařů, kteří pravidelně (!!!) konzumovali Plátýnko 11°.
Snad bude situace lepší. Ani nevíš, jak moc si přeju, aby si měl pravdu Ty a já se šeredně pletl...


napsal(a): Egypťan Sinuhet [Odpovědět]

Petr

čtvrtek, 20. srpen 2009
20:19

Petr

to Egypťan Sinuhet: Také věřím v lepší budoucnost i když pociťuji drobnou skepsi.Přece jen KBG je moloch co si chce a bude diktovat jaká piva budou, viz. funkce hl. technologa... Tak uvidíme.Souhlasím ale, že měnit něco dobrého je pitomost.


napsal(a): Petr [Odpovědět]

Jarda

středa, 19. srpen 2009
14:22

...před pár dny jsem v Lidlu viděl lahvové pivo Deep v platanských bednách. Bylo nám též doporučeno, abychom si ho nezapomněli v Lidlu koupit...
Vše co objevím, koupím, ochutnám, sloupnu etiketu. Včetně homelessbeer :) Tak jsem navštívil i Lidl a zkusil dříve Argus a nyní Deep. Jediné, co se dá vypít, je nealko pivo. To nejspíš dělají v jediné várce a mění jen etikety, nikoliv recepturu. Ale ta nakyslá náhražka pod názvem Deep se nepodobá žádnému Platanu. Po dlouhé době jsem nedopil.


napsal(a): Jarda (jardakubalek(a)seznam.cz) [Odpovědět]

Trhac

středa, 19. srpen 2009
13:57

Trhac

Tak koukám, že nejsem sám, koho poslední dobou Platan moc neláká...Je to škoda, lahvová i točená 11°ka byla jednou z 11°, kterou jsem měl moc rád...Poslední dobou je to jen taková sladší pivní voda:-(


ICQ: 276990904

napsal(a): Trhac [Odpovědět]

Tomáš

středa, 19. srpen 2009
12:10

tomáš

Jojo, je to tak :-( Platan také býval mým oblíbeným pivem, vždy když jsem Protivínem projížděl, zastavil jsem se ve stánku u pivovaru na nákup... Kvalita piva šla rapidně dolů. A kromě tmavé 11°, která byla vynikající, přestali vařit i světlý ležák "Premium". Tak Vám hoši z K-Brewery pěkně děkujem.


napsal(a): Tomáš [Odpovědět]

Mauler

středa, 19. srpen 2009
09:48

Mauler

Jenom doufám,že Klášter zůstane zachován-že,odborníci z PU nepřijdou vylepšovat i tam.Platan mě mrzí,koštoval jsem lahváče i točené,ale není to skoro poživatelné.Starý tmavý granát je ještě k dostaní ve velkých marketech.


ICQ: 330508936

napsal(a): Mauler [Odpovědět]

Energetik

středa, 19. srpen 2009
10:36

Energetik

to Mauler: No s tim Klasterem nestras, to uz by mi na svete zbyl fakt jen Krakonos.... :-)


napsal(a): Energetik [Odpovědět]

Libor

středa, 19. srpen 2009
08:28

Libor

tak, tak, aj keď nerád musím súhlasiť, niekedy špičková 11-tka sa sa dnes dá piť len veľmi ťažko.... A novinka Schwarzenberg ma tiež sklamala, nie že by bolo úplne zlá, ale Platana som poznal v inej, lepšej podobe :-(


ICQ: 425728891

napsal(a): Libor [Odpovědět]

Malakin

středa, 19. srpen 2009
07:49

Malakin

Platánka jsem měl vždycky rád a za dobu, co piju pivo, je po Podkováňi mým druhým nejvíce pitým pivem. Sice převážně v lahvové podobě, ale i to se počítá. Bohužel musím souhlasit s Chodym, že Platan šel s kvalitou lahvového (k točenému se moc nedostanu) výrazně dolů = už se to nedá pít. Hoši z K Brewery nám z toho udělali eurochcanky. Možná Prácheňská perla ještě ujde, ale toť vše.

Co se konce tmavé 11ky týče, tak se ani nedivím. Osekáním portfolia se dá výrazně ušetřit. Tmavé se tak nebude zbytečně vařit ve všech pivovarech koncernu, ale třebas jenom v jednom - Rychtáři. Šetřit se prostě musí, jinak nerostou zisky. Co na tom, že jde kvalita piva do háje.

Snad to s ostatními pivovary této skupiny nedopadne stejně. I když Lobkowicz už k tomu má dost nakročeno. Démon v pohodě, ale třeba lahvová desítka je skutečným utrejchem. A přitom to bývalo tak dobré pivo. Škoda.


ICQ: 321224013

napsal(a): Malakin [Odpovědět]

Chody

středa, 19. srpen 2009
07:08

Chody

Jo, škoda je Platanu. Nevím, jak točený, ale lahvový se skoro nedá vypít (v současné době je to to nejhorší, co v Pivní prodejně mám) a to říkám já, co jsem se za protivínské pivo vždy bil:(


ICQ: 414292574

napsal(a): Chody [Odpovědět]


PI podporuje nae zemdlce Reklama na PI