Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Exkurze v Chodovaru

Jak to vlastně v tom pivovaru dělají

verze pro tisk

Exkurze v Chodovaru [p13]

Týden po exkurzi v Broumově byla v plánu také exkurze na západě Čech - v Chodové Plané, kde je doma Chodovar.

Exkurzi máme domluvenou na čtrnáctou hodinu, takže nám nic nebrání v tom, abychom se ještě někde zastavili. Tentokrát se rozhodujeme pro Chyši, přes kterou stejně musíme, jakožto tudy vede nejkratší cesta do Chodové Plané podle map.cz. Výborně, nikdy jsme tam ještě nebyli a místní pivko nikdy nepili. Takže už nám nic nebrání v cestě. Vyrážíme na sedmou ranní.

Jelikož nám cesta vede i přes Krušovice, které musíme z našeho city stejně projet po karlovarské silnici do Lubence, kde se odbočuje do Chyše, volíme tady jen lehkou zastávku na žvárko a odjezd. Cesta utekla až do již zmíněného Lubence, kde sjíždíme z karlovarské a po pár kilometrech se ocitáme v Chyši.

Zámecký pivovar Chyše

Najít místní zámek a u něj stojící pivovárek nám nedělá velké potíže. V zámku právě probíhá svatba a v restauraci hodování. Nechceme trávit nějakou tu hodinu zbytečně na jednom fleku se svatebčany, volíme proto hned oběd. Zkoušíme gulášek a jedenáctku na zapití. Musíme uznat, že chuťově velice dobré pivo s pěknou barvou a bohatou pěnou a k tomu pěkná obsluha pobíhající okolo, je pastva pro nejen chuťové buňky. Po jídle zkoušíme ještě dvanáctku, která dopadla také pozitivně, prosíme o nějaký suvenýr do sbírky a s rozloučením odcházíme k místnímu zámku na očíhnutí. Pár fotek a odjezd do Plané...

Pivovar Chodovar

Do Chodové Plané přijíždíme něco před půl druhou odpolední, takže máme trochu času na okouknutí. Po příjezdu k hlavní bráně vyptávání se vrátného, kde najdeme restauraci Ve skále (tam má být prodej vstupenek a začátek exkurze). Starší chlapík nám hned ochotně vysvětluje kudy kam a my s poděkováním odcházíme do Skály. Restaurace je opravdu ve skále!

Vstup do Skály

Vstupujeme a po krátké skalní chodbě se dostáváme do jakési jeskyně, kde se nachází recepce s prodejem suvenýrů. Ohlašujeme se, že zde máme rezervaci. Lístky zaplaceny, suvenýry nakoupeny a jde se čekat zase před vchod do restaurace, kde prohlídka prý začíná. Po prohlídnutí okolí usuzujeme, že pivovar asi hodně prospívá, když má takhle velký pozemek s restaurací, lázněmi, hotelem a podobně, což je dnes hodně neobvyklé, zvláště na soukromé poměry. Což o to, jen tak dál a hlavně - je to dobře.

Jdeme na exkurzi

Čtrnáct hodin, začínáme. Velice pohledná paní průvodkyně nás zavádí do místnosti s LCD televizí a lavicemi, kde jsme si vyslechli historii a shlédli krátký film o pivovaru s ukázkami jak se co dělá. Poté se odebíráme na pivovarský dvůr, odtud procházíme do průčelí a následně do sladovny, kde se dozvídáme, že je jedna z mála unikátních přímo v pivovaru. Nachází se zde i speciální traktůrek na obracení sladu a tuto práci zásadně prý vykonávají ženy. Vyrábějí tu až 1700 tun sladu ročně.

Sladovna

Dále naše kroky míří přímo do srdce pivovaru - varny. Zde se nacházejí čtyři kotle. Po vysvětlení varného procesu a obeznámení o místní vodě (prý nejměkčí voda používaná u nás - po ochutnání piva opravdu vynikající!) z vlastní artézké studně, kterou prý našel podle pověsti pejsek Albi - symbol a znak pivovaru v dnešní době (po vystřídání znaku Chodové Plané). Dále se dozvídáme, že varna prošla modernizací v roce 2004, což je opravdu vidět. Lze prý uvařit až 800 hl za den.

Na varně

Pak míříme po točitých schodech z varny do horního patra okolo místnosti sládka a přes chodbu plnou různých diplomů, ocenění atd. (vskutku je toho spousta) dále do spilky. Jelikož, jak již dříve bylo řečeno, z hygienických důvodů nelze vstoupit, nechali majitelé pro návštěvníky vytvořit speciální prosklenou místnost, aby bylo vidět na proces (opravdu úctyhodný nápad). Tak můžeme přeci jen vidět na vlastní oči, jak nám to kvasí ve 23 kádích o objemu 70-320 hl. Dokonce zde mají i vlastní laboratoř...

Spilka

Bohužel jsme se nepodívali do ležáckých sklepů a stáčírny. Ocitáme se tak na pivovarském dvoře u kašny s pípou, kde nám bylo řečeno, že zde je ochutnávka přímo z ležáckých tanků. Tedy vzhůru na koštování... Není co dodat, chuť piva je nám dobře známá (hlavně Zlaté jedenáctky, kterou občas koupíme v pražských obchodech). Nikoliv však dvanáctky, proto ji ochutnáváme a dáváme palec nahoru. Vynikající. Není co dodávat víc.

Koštovací kašna

Proto jsme se hlavně vydali na tento výlet, abychom se podívali, jak nám to vlastně tady u těch Chodů vzniká a jak to ti kluci umějí urobit.

Na zdraví!

Po dotazu, jak to chodí v ležáckých sklepech se dozvídáme, že je prý v labyrintu skalních chodeb 55 ležáckých tanků o objemu 99-450 hl a vidět jsou malým okýnkem v již zmíněné chodbě do restaurace. Pivo se zde stáčí bez jakýchkoliv chemických či jiných úprav s nejmodernější technologií. Vyvážejí do Německa (Bavorsko), Ukrajinu, Ruska, Itálie, Švýcarska a Arménie.

Toť vše a odjezd směr domov...