Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Dovolená v Podkrkonoší

Pivní cesty

verze pro tisk

Dovolená v Podkrkonoší[p196][p195][p200][p204][p209]

Letošní dovolenou jsem naplánoval do východních Čech. Jako základna bylo vybráno městečko Rtyně v Podkrkonoší, které leží strategicky mezi třemi průmyslovými pivovary - Krakonoš Trutnov, Opat Broumov a Primátor Náchod. Plán tedy byl jasný. Ochutnat všechna tato piva v točené podobě a navštívit místa (města) jejich vzniku. A možná, že ještě narazíme na jiná pro nás neobvyklá piva.

Poutač na minipivovar?

V sobotu 4. srpna jsme tedy vyrazili směrem ku Krakonoši. Cestou jsem si všiml poutače na Pivovarský dvůr v Dražíči, který by dle mého ovšem potřeboval "zrestaurování". Oběd jsem naplánoval do Pivovarského hostince Rebel v Havlíčkově Brodě. Ovšem děti tvrdě usnuly, takže jsme v rámci odpočinku ratolestí jeli dál. Mezi Chrudimí a Pardubicemi se prakticky na trase nachází Medlešice, kde také vaří vlastní pivo. Děti ještě spí, takže jen projíždíme a pivovárek nikde nevidíme. Pokračujeme tedy dál, ono stejně ještě není 14 hodin. Zastavíme se cestou zpět?

Motorest U lípy

Na jídlo stavíme až pár kilometrů před cílem, ve Svinišťanech v Motorestu U lípy. Tahle obec mi něco říká. Sakra, tady se kdysi vařilo pivo a pivovárek, který byl prvním pivovarem vybudovaným v ČR po roce 1989, byl umístěn přímo zde. Jediný zbytek po něm je nápis na průčelí domu. Škoda, že Melouna, jak se zdejší pivo nazývalo, už nikdy neochutnáme. Nový majitel prý vařit již nechtěl. Na čepu tu dnes je Krakonoš a Staropramen, pokud se nemýlím i Gambrinus (ale nejsem si jistý). Jako řidič si dávám Kofolu, snad Krákora bude ještě k mání.

Ano trutnovské pivo bude, protože vývěsní štíty s vládcem hor houstnou. Dorážíme do Rtyně a večer už ochutnávám Krakonoše, desítku a dvanáctku v hospodě U Vlčků (na soutoči je ještě G10). I další rtyňské restaurace nabízejí Krákoru a G. V restauraci Na mýtě nejen dobře vaří, ale mají tu snad nejlevnější trutnovskou dvanáctku, za 13 korun, G10 točí za 18 Kč. Doufám, že nejen cena, ale i chuť či patriotismus způsobuje to, že pohárky původem plzeňské jsou v naprosté menšině.

Krakonoš nás bude provázet celou dovolenou

Vymýšlíme program na neděli. V sousedním Hronově se zrovna v rámci Jiráskova Hronova koná gastronomická slavnost. Jelikož jsme přejeli do okresu náchodského, nabízí se splnění dalšího úkolu a tím je točený Primátor. Lahvový je přítomen po celé republice, ale točeného jsem prakticky ještě neměl. Točené pivo se dle mého názoru musí ochutnat přímo v restauraci, ne někde na slavnostech do kelímku. Primátor byl pokořen v hotelu na rohu hronovského náměstí. Desítka za 14, dvanáctka 17 Kč za velmi dobré pivo.

Akce pokračovala na prostranství u sochy Aloise Jiráska, kde jsme pod patronací místní hotelové školy mohli za velmi lidové ceny něco dobrého zakousnout. Studenti také točili pivo v náchodském stánku (12 za 18), konaly se různé soutěže pro děti, hrála hudba. Dále se zde dalo ochutnat, tak trochu nečekaně, rohozecké pivo Skalák - polotmavá 11 a Podskalák - světlá 10 (obě 20Kč), dal jsem po jednom. Příjemně prožité odpoledne. Na náměstí jsem ještě ochutnal kelímek broumovské jedenáctky, no nic pořádné točené ochutnání Opata mě ještě čeká.

První točený Primátor

V pondělí byl naplánován výlet na Černou Horu. Lanovku jsem zvládl, cestou dolů pěšky nám krásně vyhládlo a samozřejmě se přihlásila i pořádná žízeň. Jelikož cesta zpět vede přes Trutnov, bylo rozhodnuto. Restaurace či spíš zahrádka hotelu Krakonoš nás čekala. Objednávám kvasnicového Krakonoše za 15 a jsem spokojen. Dobré jídlo jen dokresluje příjemné posezení. Škoda jen, že jsem o půl hodiny propásl návštěvu pivovarské prodejny.

Pivovarská zahrádka

Úterý je ve znamení Zoo a návštěvy Dvora Králové nad Labem. Kdybyste se sem někdy vypravili, nedávejte auto na centrální pakoviště, kde zaplatíte 25 Kč za hodinu a máte to do zahrady ještě poměrně daleko, jeďte dál a přímo u vchodu zaplatíte 50 Kč za 4 hodiny, dále pak 10 Kč/hod. Před Zoo v restauraci, které si název už ani nepamatuju se odehrává mé první seznámení s Masterem, novým speciálem PPas. Dávám třináctku. Moc mě neoslovil.

Kousek od Dvora se nachází Miletín, kde se také vaří pivko. Co kdybychom zde kromě piva i pojedli? Bohužel kuchyně po 16. hodině ještě nefungovala. No nic, nechal jsem si natočit dvě PETky desítky Chmelka za 14 korun. Mezi námi prostory v restauraci moc vábně nepůsobí. Chmelka však je o něčem jiném, vynikající desítka, na tu bych mohl chodit, ta se pila sama. Ptal jsem se i na dvanáctku Pytláka, ale prý se točí jen v Pivovarské zahradě, která však funguje jen o víkendu, od pátku do neděle. Každopádně celkový dojem, vyjma piva, spíše negativní.

Vrata do Pivovarské zahrádky

Mám dofocenou moji stařičkou 64 MB kartu, kupuji novou gigovou a další prožitky a události fotografuji ostošest. Bohužel po příjezdu domů zjišťuju, že tři čtvrtě fotek je "v pr...." Nevím, zda je to kartou nebo foťákem, ale to je v tuhle chvíli jedno. Je mi smutno na duši, ale nic se nedá dělat.

Středa, Adršpašsko-teplické skály. A odtud je to kousek do Broumova. Vzali jsme to přes Hejtmánkovice, kde by dle upozornění pivovarského webu měla být nová restaurace Šolcovna. V pohodě ji nacházíme, uvnitř to nevypadá špatně, ale po zaparkování z vedlejší budovy vykukují naši snědí spoluobčané. Nedaří se ostatní přesvědčit, ostatně se ani moc nesnažím a jedeme dál, do Broumova. Tady určitě něco najdeme. Opak je pravdou. Na dotaz, kde se tady dá najíst, na nás domorodci koukají jako na zjevení. Točený Opat mi tedy zůstává utajen a Broumov na mě zanechává jen negativní dojem.

Čtvrtek, výlet do Babiččina údolí. Poté přejezd do Náchoda. Po zkušenostech z Broumova jsme získali k pohraničním městům s Polskem značnou nedůvěru, ale Náchod nás mile překvapil. Zajeli jsme k pivovaru za účelem koupě sklenice Primátora. Pivovarská prodejna nás vřele přivítala i tím, že kromě lahvového piva v plném sortimentu, limonád a propagačních materiálů nabízí rovněž pivo točené, a to hned ve třech provedení - 10, 12 světlé a 13 polotmavé (na čtvrté pípě je limonáda Primátor Malina).

Vstup do Pivovaru Náchod

Kupuji sklenici, nechávám si do ní natočit dvanáctku a překvapuje mě, že na pultě vedle pípy je přístroj na plnění 5l soudků a paní mi sděluje, že tyto soudky plní a to již nejméně 3 roky, spíše ale déle. V červnu 2006 mi totiž z pivovaru napsali: "5l soudky neplníme a do budoucna s nimi nyní ani nepočítáme". Nechápu. Možná měli na mysli nové soudky, nevím. Každopádně mám jeden v kufru a nechávám si jej naplnit primátorskou dvanáctkou (13 Kč), která nám zpříjemní večerní grilování.

Prodejnu, výčep, plničku soudků i následné čepování jsem si vyfotil, ale bohužel dobrý záměr se nepovedl. Mohu snad doplnit, že vzorková prodejna Pivovaru Náchod je otevřená ve všední dny 9-17 hod. a v sobotu 8-12 hod.

Páteční odpoledne naplňuje Opočno. Odtud je jen kousek do Dobrušky, kde povstává z mrtvých pivo Rampušák. Nevím, zda se již vaří, ale protože pivovárek provozuje stejná společnost jako pivovar v Hlinsku, dá se očekávat Rychtář na čepu a někde jsem snad zaslechl, že v kvasnicovém provedení.

Rampušák - Restaurace

Oběd tedy plánuji v Dobrušce, v pivovaru. Přijíždíme k nově opravenému komplexu Restaurace a Bowlingu. U bowlingu je otevírací doba od 14. hodin. Restaurace je zamčená, otevírací doba nikde. Vypadá to, že ještě nefunguje, velké zklamání. Proč tedy prezentace na internetu a jejich "přijďte pobejt ..."? Nemám již sílu ani hledat pivovarskou prodejnu, tedy pokud nějaká v Dobrušce vůbec existuje.

Týden uběhl jako voda a nastává zpáteční cesta. Ráno ještě zajíždíme do Náchoda naplnit opět 5l soudek, doma se točený Primátor bude hodit. Do sbírky ještě zakupuji láhev exportní dvanáctky, která je zrovna v akci za 7,50 Kč.

Tentokráte Pivovar Medlešice, resp. Pivovarskou hospodu nacházíme. Fotím pro Vás fasádu hospody a výčep, ale vše marné, technika stávkuje. Nic však nebrání naplnění PET lahví Medlešickým ležákem světlým za neuvěřitelnou cenu 12 Kč za pivo. Zakupuji sklenici a dostávám tácek, abych si mohl Medlešické doma vychutnat v tom nejlepším provedení. Mimochodem stává se mi inspirací při psaní tohoto článku.

Medlešický ležák doma

Závěrem bych chtěl upozornit na jev, který je podobný dřívější pivní rajonizaci. Rtyně (okres Trutnov) těsně sousedí s Červeným Kostelcem (okres Náchod) a na nabídce piva je to znát. Ve Rtyni nenarazíte na Primátor, v Kostelci zas na Krakonoše. Alespoň, co se vývěsních štítů týče. Všude je ale jako "lepší" verze k mání G10.

Já jsem byl se sortimentem točeného piva plně spokojen. I když chápu, že pro místní může být tato nabídka fádní. Žádné překvapení, žádné "exotické" pivo se nekonalo, zahlédl jsem jen jedenkrát Eggenberg. Ale Krakonoš i Primátor jsou velmi dobrá a velmi levná piva. Takže se nemusíte bát, že v Podkrkonoší narazíte jen na pivo našich gigantů, jak tomu bohužel v poslední době bývá, zvláště u restaurací, kde dobře vaří ...