Oreon

ico rss feed ico rss valid
Přidej na Seznam

Pivní výlet do Stříbrné Plané

Pivní cesty

verze pro tisk

Pivní výlet do Stříbrné Plané [p13] [p170]

Poukaz do pivních lázní v Chodové Plané jsem dostal už k Vánocům, ale naplánovat ten správný termín se ukázalo úkolem téměř neřešitelným. Nakonec se nám podařila druhá květnová sobota a já se tak mohl těšit na romantický víkend s vlastní manželkou. Veliká komplikace pak nastala těsně před odjezdem a už už to vypadalo, že neseženeme hlídání našich ratolestí, ale trn z paty nám nakonec vytrhla švagrová se švagrem (díky, díky) a tak dítka v sobotu dopoledne předáváme a už uháníme po D5. Den je krásný, slunečný, škodověnka přede, já jí pod stošedesátku nepouštím, dálnice je prázdná a tak jsme bez ztráty bodíku krátce před polednem ve Stříbře.

U Rybiček zvenku

Ano, Stříbro má být totiž mezičlánkem na naší cestě k pomyslnému vrcholu a jak se má ještě ukázat, nikoli článkem zanedbatelným. A říkám-li Stříbro, nemyslím to nepochybně krásné a malebné městečko, kde jsem dosud, ke své škodě, nikdy nebyl, ale samozřejmě pivovar U Rybiček.

Když vcházíme do šenku, je malebná zahrádka ve dvoře dosud prázdná, ale během našeho oběda se poměrně slušně zaplní převážně cyklisty a nám je zřejmé, že tento podnik už si dokázal získat své příznivce. My se k nim máme velmi brzy zařadit, objednáváme si k plněným knedlíkům a vepřovým špalkům na pivě i dva Stříbrňáky. Moje osoba blízká mi totiž odmítá odřídit zbyteček cesty a jsem tak odsouzen přímo u zdroje požít pouze desítkovou variantu rybičkové produkce.

Výčep U Rybiček

Napsal jsem „pouze“, ale zcela namístě to není, pivo je vynikající, velmi pitelné s příjemným dozníváním hořkosti na kořeni jazyka a mám tak co dělat si to své jediné ušetřit po celou dobu naší návštěvy. Kdo je jako já milovníkem kácovských dobrot, musí být tou podobností překvapen a to samozřejmě příjemně. Nadšení, které mě naplňuje, způsobuje, že po výborném jídle nakupuji šestnáct různých PETek a per partes je nosím do kufru. Abych byl zcela upřímný, úplně nepřipraven nejsem, ale do nachystaného chladícího boxu se jich vejde jenom šest.

Hotel U Sládka

Stříbro tak opouštíme spokojeni a po krátké cestě přijíždíme těsně před druhou hodinou do Chodové Plané, kde se ubytováváme v Hotelu U Sládka. Zklamáním je nám fakt, že podniková prodejna Chodovaru je již zavřena, nakupovat v recepci za značně nadsazené ceny se nám nechce, a tak jediné, co si nakonec odvezeme, budou naše zážitky. Hodinku před objednanou koupelí mi na pokoji zpříjemňuje krásně vychlazený Argent – tedy rybičková dvanáctka v množství půldruhého litru a moje nálada se usazuje do polohy filozofování o úžasnosti světa vezdejšího.

Tyto řádky píši na základě svých poznámek ve společnosti stříbrného pšeničného Duchmausu, pro který mám tímto též samou chválu, na zkoušku koštuji i višňového Ostrostřelce (obyčejně piva tohoto typu nevyhledávám, ale Ostrostřelec rozhodně neurazí) a pivovar U Rybiček tak zařazuji mezi destinace, kde bych návštěvu rád zopakoval.

Pivovar Chodovar

Cesta do pivní koupele znamenala první šok. V hotelovém výtahu (že jsem radši nešel pěšky) visí fotka jistého komunistického europoslance s vlastnoručním podpisem. Ano, je to ten, o kterém jsme vtipkovali, že se z vesmírného výletu vrátil s nateklými předloktími, jak ho soudruh Gubarev plácal přes ruce. Když se mě mé děti ptají „co sou to komunisti?“, říkám jim, že jsou to ti co „kradou, ubližujou, zabíjej a hlavně se za to nestyděj“, ale mám-li být upřímný, můj skutečný názor by musel být vyjádřen daleko drsnějším způsobem. Dost dobře nechápu záměr zdobitele výtahu, ale považuji za zbytečné v poměrně příjemném a luxusním hotelu cosi podobného instalovat. Je fakt, že jsme za dva dny pobytu v hotelu potkali pouze Němce a Rusy, kterým to jistě bude jedno, ale stejně - proč?

Koupel je připravena

To už jsme však v pivních lázních, kde se setkáváme se samými výborně naladěnými krajany. Není divu, buď se jako my těší, či jsou v dobré náladě po koupeli. Nikdo z nich však v hotelu nebydlí. Vana s pivním roztokem vypadá lákavě, máme s manželkou dvě jednovany vedle sebe. Paní lázeňské nám odstraňují závěsy, takže můžeme i konverzovat, teplá koupel je však tak příjemná a paralyzující, že si každý hledíme svého uvolnění a svého třináctkového chodovarského speciálu, který nám byl naservírován vedle vany.

Koupelové pivo

Chodovar mám rád, považuji jej za vynikající pivo a to i přes to, že jeho sladká, skoro až „budvarová“ chuť není úplně to, co obvykle vyhledávám. Ale ty řídké příležitosti, kdy ho mohu pít, si rád vychutnám. Obsah vany se konzumovat opravdu nedá, ale po dopití světlé třináctky se do třetinkového krýglíku drze pokouším načepovat přímo z kohoutu pivo, které tvoří, spolu s teplou vodou, základ koupele. Strašně to pění, je to téměř nenatočitelné, ale výsledek vypadá jako standardní tmavé pivo. Odvážně jej ochutnávám a musím konstatovat, že chuť již tolik standardní není, je to nějaké řídké a s nějakou divnou pachutí, kterou nedokážu identifikovat, zkrátka pít se to nedá.

Po koupeli následovala relaxační půlhodinka a pivo, které jsme obdrželi k této příležitosti jsem pak (i za manželku) dopíjel až po jejím skončení. Bylo to tak paralyzující, tak uvolňující, tak hřejivé, že vůbec nevím, jak to vlastně za přispění relaxační hudby uteklo.

Zábal v mlátě

Půlhodinovou pauzu před zábalem v mlátě pak trávíme s chodovarským televizním kanálem, který ve smyčce běží v hotelové televizi, a i to je celkem příjemné, krátké přebliknutí na ČT2 a seznámení s fotbalovými mezivýsledky pak dává ožít nadějím, ve které jsem už ani nedoufal, když se odcházíme nechat zabalit. Zmíněné mláto je v podstatě nahřátý naklíčený ječmen a první lehnutí trošku štípe, pak Vás však zabalí do igelitu a froté osušky a je to tak příjemné, že v kombinaci s prožitým jsem usnul jako miminko.

Na pokoj se pak dovlékáme úplně vyčerpaní a další více než hodinu trávíme s postelí na zádech. Po tomto nevyhnutelném zotavení ještě kontroluji výsledky předposledního kola fotbalové ligy a prohra neoblíbeného proletářského oddílu mi zlepšuje i tak dobrou náladu.

Vchod do skály

Na večeři máme namířeno do restaurace Ve Skále a přestože je tak říkajíc v areálu, je nutné celý komplex obejít. Počasí je nádherné a tak nám to ani nevadí, tlapku v tlapce poklidně korzujeme daným směrem. Už vstup do „objektu“ je výjimečný, jsou to skutečně takové dveře do skály či rovnou dovnitř kopce. Do restaurace je třeba projít dlouhou chodbou okolo ležáckých sklepů, abychom se ocitli v jakémsi předsálí s šatnou a prodejnou suvenýrů. Dále pokračujeme kolem nepřehlédnutelné figuríny paní hostinské jakož i určitého druhu „výstavy starých předmětů“ označené za muzeum.

Obsluha ve skále

Prostory restaurace Ve Skále musím označit za impozantní, jsou to starobylé, historické klenuté sklepy a ani fakt, že složení hostů evokuje myšlenku srazu Hitlerjungend po šedesáti letech na straně jedné a vnuků obránců Stalingradu na straně druhé, nemůže tento dojem oslabit. Jedni z mála krajanů v lokále nám umožňují si přisednout a my si objednáváme kvasnicový Chodovar. Je dobrý, ale stojí 40,- K. Jak vidno cena stále roste, ale přiznám se, že jsem natolik okouzlen prostředím, že se mi to ani nezdá přehnané. Navíc kvalita zcela naplňuje moje očekávání a dvě takováto potěšení mi přijdou jako příjemné zakončení dne. Objednáváme si dále i guláš Chodovar (135,- K) a vepřovou směs se žampióny (190,- K), ceny jak vidno korespondují s pivem, ale kvalitu neváhám označit za bezvadnou.

Skalní jídlo

Vcelku dobře naladěni pak odcházíme na romantickou procházku při západu slunce zámeckým parkem přes židovský hřbitov. Je to hezké a příjemné a ke krásně opravené budově pivovaru tak přicházíme z druhé strany. Víceméně náhodou se ocitáme před druhou pivovarskou restaurací, jejíž název mi evokuje moje předrevoluční návštěvy města na Dunaji a hledání jakéhokoli výčepu v tomto dnes již hlavním městě sousedního státu. Ano, ten název je Stará sladovna a nachází se – ku podivu – v prostorách bývalé sladovny.

Stará Sladovna

Restaurace je to hezká, s osobitým kouzlem a krásnou zahrádkou s výhledem na pivovar, ale hostů bylo pomálu a i nás (tedy mě) zlákala spíš velká plazmová obrazovka v rohu a končící zápas mistrovství světa v hokeji s Běloruskem. Sledujeme tak samostatné nájezdy a vracíme se k chuti světlé třináctky – opět za 40,- K. Na dotaz proč není kvasnicové, mi číšník odpovídá vtipnou replikou, že do pivovaru to mají dál než Ve Skále. Nakonec je to však příjemná tečka za netradičně prožitým dnem a my spokojeni míříme zpět do Hotelu U Sládka.

Západočeská piva

Bylo to hezké, jsme moc rádi, že se to povedlo. S hlubokým díkem tak vzpomínám na svého nejmilejšího klienta, který mě obdaroval zmíněným poukazem, švagrovou, která vzala na svá bedra péči o naše dcery i na štěstí, že nám tak krásně vyšlo počasí. Konečné resumé je však poněkud dvojaké a to: U Rybiček jednoznačně znovu, pokud to jen půjde, Chodovar a jeho pivní lázně stály za návštěvu, ale výrazně turistický charakter k opakování příliš nevybízí. Litovat však nemusíme a užili jsme si krásný víkend.

Pivn lzn Chodov Plan

Ivča

pondělí, 22. srpen 2011
19:35

Tak už jsme se taky cachtali v pivě! Není to žádná komerční oblbovačka, ale fakt to s člověkem zamává a rozpumpuje. Určitě to nebylo jen těma dvěma malýma třináctkama (jedna do vany a druhá k lehátku). Bylo příjemné se po procedurách svalit na pokoji do pelechu.
Pobyt jsme objednávala asi před čtvrt rokem a náhodný výběr termínu padl na místní Pivní slavnosti! Tomu se říká dva v jednom.
Strava a večerní posezení probíhalo ve Staré sladovně, dvakrát jsme seděli Ve skále. V pátek večer nás tam sedělo pár a v sobotu v čase oběda byl problém najít místo (návštěvníci slavností). Vždy byl personál milý i k česky mluvícím hostům.
Z nabídky piv mi nejvíc chutnala tmavá desítka, není tak sladká, jak tmavá piva bývají. Na borůvkové jsem nenašla odvahu.
Zkrátka: v Chodové Plané je fajn a kdo si to zasloužíte, udělejte si rozmazlovací tři dny s dobrým pivem a jídlem, vzornou obsluhou jak v restauracích, tak v hotelu U Sládka.
Cestou domů jsme se zastavili v zde doporučeném Stříbře a jejich nové místní atrakci U rybiček. Taky milé místo s dobrým pivem. Moc pěkný interiér hospůdky. Lákavá představá objednat si tam příště i noclech a večer v klidu ochutnávat všechny druhy. Možná k dalšímu kulatému výročí svatby.

napsal(a): Ivča [Odpovědět]

Moro

pondělí, 17. listopad 2008
10:18

Takže pánové - konečně jsem se i já dočkal a mohu napsat vlastní postřehy. Navštívil jsem podniky - Ve skále, Stará sladovna i U slunce. Mimo toho, že opravdu všude byli zmotaní bratři slované z východu a bratři germáni ze západu (germáni mi opravdu vadili při prohlídce pivovaru, kdy halekali a slušně řečeno - dělali bordel)mohu odpovědně říci - nikde jsem si nepřipadal navíc - Ve skále kolem nás kmitali a opravdu stačilo se poškrábat za uchem a už u mě stála ochotná obsluha. Stará sladovna - číšníci ochotní a mohu napsat více, než ochotní - když měl nejstarší z nich čas, probíral se mnou věco kolem piva, vychytávky interiéru atd. Dokonce mi sdělil, kde se občas zjevuje duch psa Albiho. U slunce - rázná paní hostinská, skvělé pivo a výtečné ceny a obrovské porce. Nehodlám komentovat rozdílnost cen.
A snad ještě k soudruhu majorovi (nebo majoru? ať neurazím lingvisty) Remkovi ve výtahu - on totiž drží v ruce načepovaný Chodovar - sice totalitní, ale Chodovar, kdo nevěří - mám foto.

napsal(a): Moro [Odpovědět]

pátek, 23. květen 2008
13:25

to Roman Holoubek: přesně s tím souhlasím, dělají to skutečně dobře, výborně řečeno - správná a správně uchopená volba. Problém pak není ve vyšších cenách, ale v tom aby člověk za tu vyšší cenu dostal i prvotřídní statek. Já jsem se v tomto smyslu ošizen rozhodně necítil (to, že jsem Ve Skále nebyl v očích personálu top klientem nebylo až tak významným omezením), takže to hodnotím jako férový obchod a jsem spokojen.

Roman Holoubek

čtvrtek, 22. květen 2008
10:56

Byl jsem v Plané, byl jsem v Lázních, byl jsem ve Sklále a byl jsem všude příjemně obsloužen. Jak vždy říkám, je to jen o lidech. Já měl štěstí, někdo jiný ne. Navíc i ten "dobrý" personál nemusí mít vždy svůj den, je to sice neprofesionální, ale je to pochopitelné.
Dražší ceny mi v tomto případě nevadí - je to vždy o klientele pro kterou je to děláno.
A myslím, že rodina Plevků to dělá velmi dobře. Obstát v dnešní konkurenci se dá různými způsoby, ale pokud nechci polevit v kvalitě a poctivosti, pak je potřeba takto malý (střední) podnik postavit na více noh než je jen vaření a prodej piva. A spojení pivovaru a turistického ruchu je dle mne správná volba správně uchopená právě Plevkovými, nebo na Moravě zase panem Fuskem v Černé Hoře.

Svůj politický názor se také nesnažím nikomu dávat na odiv, ale jak psal Kejna - je to jeho článek a jeho věc. Mimochodem - moc pěkné, čtivé a .... no závidím, že se vám to s manželkou vydařilo (počasí, zážitky, ....)

Adsense

29. březen 2024
00:45

posted by: Inzerce

gambrmen

středa, 21. květen 2008
09:47

ano, v Chodove Plane to jisti hotel U Slunce, na podzim tam byla 13° za dvacku a 11° za patnact, ted udajne(dle beerborec.cz) oboje + 2,-

napsal(a): gambrmen [Odpovědět]

Weetek

úterý, 20. květen 2008
10:39

Byl jsem v Chodové Plané vloni na jejich oblíbeném mistrovství v koulení sudů a zažil jsem něco podobného. Na jedné straně fascinace krásnými prostory ve Skále, které mají opravdu výbornou atmosféru. Na druhé straně trochu pocit, že jsem jen trpěným a vlastně nechtěným hostem, který jinak velmi pilnou obsluhu zdržuje od nadmíru důležitého obletování německých zájezdů. Byl jsem rád, že jsem vůbec sehnal místečko a dvě piva na kolem kmitajících pinglech vyprosil. Bylo to asi dáno i tím, že venku celou dobu silně lijo a obsluha nelibě nesla snahy některých návštěvníků slavností se uvnitř na chvilku u jednoho, dvou kousků schovat před nečasem. Na podobná lidumilství opravdu ve Skále nejsou zařízení.

napsal(a): Weetek [Odpovědět]

tomas /www.pivniobzor.cz/

23:19

to Jirka: S tou obsluhou je to tak. S tím souhlasím .Turistický hospody a služby se nemusí tolik snažit .Bohužel. Vždycky přidou další a další turisti , ale je to spíš o konkrétních lidech.V Chodovaru jsem byl 2x a bylo to v pohodě , stejně tak v tom proklínaným Novoměstským jsem měl zatím štěstí na normální obsluhu. Jen jsem chtěl trochu obhájit ty jejich turistický restaurace . Osobně mám radši taky běžnou hospůdku , ale pro menší pivovar jsou skvělá věc, která pomáhá přežít v konkurenci Plzně, když samotnej výstav piva pomalu klesá. S tím místním pivařem jsem to myslel spíš tak , že mu je jedno co pije , hlavně že je to zrovna v sámošce v akci a z místního pivovaru to bejt rozhodně nemusí.

hroch

22:07

Ano prostory restaurace ve Skále jsou impozantní, ale problém je v přístupu obsluhy, který se v době zájezdů podobá nechvalně známému Novoměstskému pivovaru. Pivovar dělá hodně akcí, speciálních a v republice prvních počinů v pivní turistice, ale zapomíná na reklamu a podporu v okolí komína. V okolních p¨rodejnách potravin jejich pivo dělá vždy třetinu prodejní plochy všech piv, ale není celý sortiment, zvláště černá desítka, kterou považuji za jednu z nejlepších černých výčepních piv všude chybí. V restauracích prakticky narazíte jen na jedenáctku a proto je Slunce velkou vyjímkou.

napsal(a): hroch [Odpovědět]

Jirka

21:02

to tomas: Když je to koncipováno jako dražší turistické místo, mohli by se podle toho k turistům i chovat. I když vlastně nemají důvod, neboť turista se přece vydává stále jinam a už se zpravidla nikdy nevrátí. Probůh, snad toho jako český pivní turista nechci příliš. Výše cen mne rozhodně nedráždí.

A jen tak mimochodem, jak jste sám přiznal, "místní pivař co si radši koupí levnou lahvovou 10% k televizi a nás pár desítek nadšenců z pivního infa co objíždí pivovary" jim dělá 80 procent všech tržeb...

napsal(a): Jirka [Odpovědět]

15:36

.. ale uznejte chlapi, že ty prostory "Ve Skále" ve skále jsou úžasné, já jimi byl ohromen. U Slunce se tak budu muset stavit až příště, dík za tip.

tomas

15:26

tomáš

to Jirka:
Ty turistický ptákovinky jim dělají více než 20% všech tržeb jak jsem někde četl a bez nich by mraky lidí ani něvědělo ,že nějaká Chodová Planá vůbec existuje.Ta restaurace Ve Skále a nově i ta Stará sladovna byla už dopředu dělaná jako dražší turistický místo, tak nechápu ,že to někoho pořád dráždí.Kdyby se měli spoléhat na místní pivaře co si radši koupí levnou lahvovou 10% k televizi a nás pár desítek nadšenců z pivního infa co objíždí pivovary,tak to můžou po měsíci zabalit.

napsal(a): tomas [Odpovědět]

Libor

15:19

dovolím si odcitovať časť jedného článku čo som kedysi napísal:

"V miestenej reštaurácii Ve skále sme sa chceli občerstviť nejakým tým kvasnicovým, ktoré tam hojne propagovali, ale po 10 min, bez toho, aby sa pri nás obsluha zastavila sme to vzdali a pokračovali v ceste. Skupina nemeckých dôchodcov bola v danej chvíli asi zaujímavejšia ako my dvaja."

odvtedy sa zastavujeme U slunce a super atmosféra + pivo + jedlo bez problémov originál pivovarskú schovajú do vrecka.....

ICQ: 425728891

napsal(a): Libor [Odpovědět]

Jirka

14:33

Byl jsem v předchozích letech(to měli pivo pouze za 20Kč) v restauraci Ve Skále několikrát a dodnes se nemohu zbavit pocitu, že jsem byl v tomto turistickém "fast drink&foodu" nevítán a na obtíž. A o kulinářském zážitku se také nedalo hovořit. Chápu snahu prov ozovatelů restaurací eliminovat návštěvy místních ožralků, ale musí nutně rozdělovat klientelu na česky mluvící a tu "lepší"?
Proč mám dnes takový divný pocit, že se Chodovar místo vaření poctivého piva snaží orientovat na provozování různých turistických ptákovinek?

napsal(a): Jirka [Odpovědět]

Slávista

14:14

Článek je to pěkný. I já myslím, že to má být o kompletních zážitcích, tak proč ne pár s pivem nesouvisejících odboček. Pokud jde o Chodovou Planou - dlouho jsem tam nebyl, ale i mně se, stejně jako hrochovi, nejvíce líbilo U Slunce.

napsal(a): Slávista [Odpovědět]

MirEgg

10:30

to emu: Proletářský fotbalový klub je zřejmě odkazem na film "Škola základ života" {myslím :-) nebo to byla Cesta...?} ;)

napsal(a): MirEgg [Odpovědět]

Moro

07:24

to Kejna:
Letos se tam taky dostanu, takže díky za inspiraci (díky i hrochovi za tip na restauraci). Snad si dovolím dodat - Kejnovy články se mi všobecně líbí pro jejich čtivost a já na nich obdivuji právě onu lehkost a postřehy, které zdánlivě nesouvisejí s tématem a dle mě jsou chvílemi až "geniální".

napsal(a): Moro [Odpovědět]

23:20

to emu: na to je jednoduchý recept to "trapné" prostě nečíst. Pro mě je můj každý jednotlivý vjem součástí komplexního zážitku z celého víkendu a tak, jak jsem negativně vnímal např. toho soudruha, zavřený obchod či turistický charakter místa, tak mě zlepšilo náladu príma počasí, znovuobnovená naděje Slavie na dvojtitul (fotbal&hokej)nebo procházka s matkou mých dětí parkem, to samozřejmě není o pivu, ale o víkendu jehož leitmotivem bylo pivo. Neumím to jinak a když si (pro svou zábavu a kromě několika málo výjimek jako je tato převážně pro sebe) podobné reportáže píšu, je to vždycky i o pocitech. Na fundovaný článek ani nemám odbornost.

emu

21:39

je to hezké, ten výlet i článek o něm, jen bych pro příště za sebe doporučil vynechat ty až trapné politické vsuvky. Nevadí mi zmínka o tom, že ve výtahu je fotka Remka, ale na váš politický názor nejsem zvědavý, já si tu chci číst o dobrém pivu. Nejsem komunista ani fanoušek "proletářské" Sparty, ale tohle mi zkazilo dojem z jinak moc hezkého článku.

ICQ: 449477888

napsal(a): emu [Odpovědět]

hroch

21:05

Škoda, že jste při procházce nenavštívili ještě restauraci hotelu Slunce (nemá nic přímo společného s pivovarem). Byl by to krásný kontrast s tou snobárnou na staré sladovně a ve skále. Klasická lepší vesnická hospoda, piva do 20Kč(loni v létě), hlavně úžasná tmavá desítka (ta se v točené verzi nedá v okolí skoro sehnat).